Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2018/2019 Lublin ponownie stracił jedyne całoroczne połączenie nocne. Jak ustalił „Rynek Kolejowy” powodem likwidacji TLK Uznam była niewielka frekwencja oraz chęć poprawy punktualności kursowania pociągów.
Miasto z niestabilną ofertą połączeń nocnych
Liczący ok. 320 tys. mieszkańców Lublin jest największym miastem makroregionu Polski Wschodniej. Mimo to 9 grudnia nie wyjechał pociąg TLK Uznam z Chełma i Lublina do Gorzowa Wielkopolskiego i Świnoujścia. Zgodnie z rocznym rozkładem jazdy, ze stolicy regionu pojadą jedynie w okresie wakacji pociągi sezonowe do nadmorskich uzdrowisk.
Warto podkreślić, że przez lata siatka połączeń nocnych z Lublina była dość stabilna. Jeszcze 10 lat temu pociągami wyjeżdżającymi w godzinach wieczornych można było dojechać do Katowic i Wrocławia oraz do Szczecina. Ich uzupełnieniem było kilka pociągów sezonowych uruchamianych do nadmorskich kurortów.
Jednak w ostatnich latach oferta całorocznych połączeń nocnych dla Lublina odznacza się brakiem stabilizacji. W 2013 r. nie były uruchamiane takie pociągi. W 2014 r. i 2015 r. kursował TLK Karkonosze do (odpowiednio) Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby. Jeździł on jednak różnymi trasami – w 2014 r. kursował przez Warszawę, Łódź, Ostrów Wielkopolski i Wrocław, a w kolejnym – także przez stolicę kraju, a dalej przez Katowice i Wrocław. Przez kolejne dwa lata chcący udać się w dalszą podróż pociągami nocnymi musieli korzystać z przesiadek w Warszawie. W ubiegłym roku uruchamiany był pociąg TLK Uznam z Chełma i Lublina do Świnoujścia i Gorzowa Wielkopolskiego. Jego trasa przebiegała m.in. Łuków, Warszawę, Inowrocław i Poznań. Aktualnie w rozkładzie jazdy nie odnajdziemy krajowych połączeń nocnych.
TLK Uznam skrócony o lubelski odcinek…
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury, było kilka powodów zmian w sieci nocnych połączeń dalekobieżnych, w tym likwidacji TLK Uznam na odcinku położonym na wschód od Warszawy. - Zmiany w połączeniach nocnych do Lublina spowodowane są przede wszystkim problemami z dostępnością infrastruktury kolejowej. Wpływa na to modernizacja linii kolejowej nr 7 i konieczność trasowania pociągów w relacjach Warszawa – Lublin niezelektryfikowaną jednotorową trasą objazdową z wykorzystaniem linii kolejowej nr 30 na odcinku Lublin – Łuków – podaje Szynom Huptyś. - Pociąg TLK Uznam Chełm/Lublin – Gorzów Wlkp./Świnoujście został podzielony na dwie oddzielne relacje ze względu na małe zainteresowanie podróżnych w relacji dalszej niż do Warszawy oraz zmiany połączeń dalekobieżnych dla stacji Lublin. Takie działanie wpisuje się w Program poprawy punktualności PKP Intercity SA, którego jednym z założeń jest ograniczenie liczby pociągów wielogrupowych. Pociąg TLK „Uznam” w Rocznym Rozkładzie Jazdy 2018/2019 kursuje w relacji Warszawa Wschodnia – Świnoujście – Warszawa Wschodnia, natomiast z Warszawy istnieje możliwość kontynuowania podróży pociągiem TLK „Inka” relacji Warszawa Zachodnia – Chełm – Warszawa Zachodnia - dodaje.
Nie ma siatki połączeń nocnych
Na pytanie o trasy obsługiwane przez nocne pociągi dalekobieżne, rzecznik prasowy resortu infrastruktury wskazał, że nie zostały one ustalone. - Siatka połączeń wyznaczana jest w oparciu o krajowy plan transportowy, w którym nie ma rozróżnienia na pociągi dzienne i nocne - wyjaśnia. Informuje również, że zainteresowanie połączeniami nocnymi nie jest wysokie. - Mniejsze zapotrzebowanie na nocne połączenia kolejowe spowodowane jest m.in. krótszymi czasami przejazdu na głównych trasach, które skłaniają podróżnych do przejazdu w ciągu dnia. Zwiększone zapotrzebowanie na przejazdy pociągami nocnymi występuje jedynie w okresie wakacji w dłuższych, liczących od 700 do 1000 km, relacjach. Przez pozostałą cześć roku zainteresowanie podróżnych tą formą podróży jest zdecydowanie mniejsze – wyjaśnia Szymon Huptyś.
Jedyny nocny pociąg do… Kijowa
Na tle niestabilnej oferty nocnych krajowych połączeń dalekobieżnych odznacza się pociąg międzynarodowy do Kijowa. Podobnie jak w latach ubiegłych, do stolicy Ukrainy można wyjechać w godzinach wieczornych. Przyjazd pociągu z Kijowa następuje zaś w godzinach porannych. Zatem połączenie jest dogodnym rozwiązaniem dla pasażerów wykorzystujących godzinny nocne na przejazd do celu podróżny.