Partnerzy serwisu:
Pasażer

Lublin bez codziennych pociągów nocnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Lublin bez codziennych pociągów nocnych
fot. jar (2012)
Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2018/2019 Lublin ponownie stracił jedyne całoroczne połączenie nocne. Jak ustalił „Rynek Kolejowy” powodem likwidacji TLK Uznam była niewielka frekwencja oraz chęć poprawy punktualności kursowania pociągów.

Miasto z niestabilną ofertą połączeń nocnych

Liczący ok. 320 tys. mieszkańców Lublin jest największym miastem makroregionu Polski Wschodniej. Mimo to 9 grudnia nie wyjechał pociąg TLK Uznam z Chełma i Lublina do Gorzowa Wielkopolskiego i Świnoujścia. Zgodnie z rocznym rozkładem jazdy, ze stolicy regionu pojadą jedynie w okresie wakacji pociągi sezonowe do nadmorskich uzdrowisk.

Warto podkreślić, że przez lata siatka połączeń nocnych z Lublina była dość stabilna. Jeszcze 10 lat temu pociągami wyjeżdżającymi w godzinach wieczornych można było dojechać do Katowic i Wrocławia oraz do Szczecina. Ich uzupełnieniem było kilka pociągów sezonowych uruchamianych do nadmorskich kurortów.

Jednak w ostatnich latach oferta całorocznych połączeń nocnych dla Lublina odznacza się brakiem stabilizacji. W 2013 r. nie były uruchamiane takie pociągi. W 2014 r. i 2015 r. kursował TLK Karkonosze do (odpowiednio) Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby. Jeździł on jednak różnymi trasami – w 2014 r. kursował przez Warszawę, Łódź, Ostrów Wielkopolski i Wrocław, a w kolejnym – także przez stolicę kraju, a dalej przez Katowice i Wrocław. Przez kolejne dwa lata chcący udać się w dalszą podróż pociągami nocnymi musieli korzystać z przesiadek w Warszawie. W ubiegłym roku uruchamiany był pociąg TLK Uznam z Chełma i Lublina do Świnoujścia i Gorzowa Wielkopolskiego. Jego trasa przebiegała m.in. Łuków, Warszawę, Inowrocław i Poznań. Aktualnie w rozkładzie jazdy nie odnajdziemy krajowych połączeń nocnych.

TLK Uznam skrócony o lubelski odcinek…

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury, było kilka powodów zmian w sieci nocnych połączeń dalekobieżnych, w tym likwidacji TLK Uznam na odcinku położonym na wschód od Warszawy. - Zmiany w połączeniach nocnych do Lublina spowodowane są przede wszystkim problemami z dostępnością infrastruktury kolejowej. Wpływa na to modernizacja linii kolejowej nr 7 i konieczność trasowania pociągów w relacjach Warszawa – Lublin niezelektryfikowaną jednotorową trasą objazdową z wykorzystaniem linii kolejowej nr 30 na odcinku Lublin – Łuków – podaje Szynom Huptyś. - Pociąg TLK Uznam Chełm/Lublin – Gorzów Wlkp./Świnoujście został podzielony na dwie oddzielne relacje ze względu na małe zainteresowanie podróżnych w relacji dalszej niż do Warszawy oraz zmiany połączeń dalekobieżnych dla stacji Lublin. Takie działanie wpisuje się w Program poprawy punktualności PKP Intercity SA, którego jednym z założeń jest ograniczenie liczby pociągów wielogrupowych. Pociąg TLK „Uznam” w Rocznym Rozkładzie Jazdy 2018/2019 kursuje w relacji Warszawa Wschodnia – Świnoujście – Warszawa Wschodnia, natomiast z Warszawy istnieje możliwość kontynuowania podróży pociągiem TLK „Inka” relacji Warszawa Zachodnia – Chełm – Warszawa Zachodnia - dodaje.

Nie ma siatki połączeń nocnych

Na pytanie o trasy obsługiwane przez nocne pociągi dalekobieżne, rzecznik prasowy resortu infrastruktury wskazał, że nie zostały one ustalone. - Siatka połączeń wyznaczana jest w oparciu o krajowy plan transportowy, w którym nie ma rozróżnienia na pociągi dzienne i nocne - wyjaśnia. Informuje również, że zainteresowanie połączeniami nocnymi nie jest wysokie. - Mniejsze zapotrzebowanie na nocne połączenia kolejowe spowodowane jest m.in. krótszymi czasami przejazdu na głównych trasach, które skłaniają podróżnych do przejazdu w ciągu dnia. Zwiększone zapotrzebowanie na przejazdy pociągami nocnymi występuje jedynie w okresie wakacji w dłuższych, liczących od 700 do 1000 km, relacjach. Przez pozostałą cześć roku zainteresowanie podróżnych tą formą podróży jest zdecydowanie mniejsze – wyjaśnia Szymon Huptyś.

Jedyny nocny pociąg do… Kijowa

Na tle niestabilnej oferty nocnych krajowych połączeń dalekobieżnych odznacza się pociąg międzynarodowy do Kijowa. Podobnie jak w latach ubiegłych, do stolicy Ukrainy można wyjechać w godzinach wieczornych. Przyjazd pociągu z Kijowa następuje zaś w godzinach porannych. Zatem połączenie jest dogodnym rozwiązaniem dla pasażerów wykorzystujących godzinny nocne na przejazd do celu podróżny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Pasażer

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Pasażer

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5