Dotychczas nie udało się wyłonić wykonawcy prac na północnym odcinku Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. Złożone oferty ponad dwukrotnie przekraczały kosztorys, a właściciel wąskotorówki nie ma możliwości zwiększenia zaangażowania finansowego w realizację zadania. Podejmuje jednak działania w celu wykonania projektu do końca przyszłego roku.
Rewitalizacja odcinka Karczmiska – NałęczówPrzed kilkoma laty pomocą środków przyznanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, udało się przywrócić kursowanie pociągów na południowym fragmencie dawnej Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. Projekt zrealizowany przez samorząd powiatu opolskiego (z siedzibą w Opolu Lubelskim) dotyczył m.in. rewitalizacji infrastruktury kolejowej, przygotowaniu taboru oraz remoncie i dostosowaniu do funkcji turystycznych części budynków na stacji Karczmiska (np. przebudowy wieży ciśnień na punkt widokowy).
W 2017 r. ponownie władzom powiatu udało się uzyskać dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Projekt np. Modernizacja linii kolejowej Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej o wartości ok. 8,5 mln zł (dofinansowanie to niespełna 5,5 mln zł) jest realizowany w partnerstwie z Gminą Nałęczów, Gminą Poniatowa, Gminą Wąwolnica oraz Gminą Karczmiska. Zakłada on wiele działań, z których najważniejsze to rewitalizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Karczmiska – Nałęczów dla połączeń turystycznych. Więcej o zakresie rzeczowym projektu informowaliśmy
tutaj. Wysokie ceny wstrzymały zasadnicze praceZasadnicze prace polegające na remoncie infrastruktury kolejowej (torowisk i mostów) na odcinku Karczmiska – Nałęczów powinny już być realizowane. Tak się jednak nie stało, ponieważ dotychczas nie udało się wyłonić ich wykonawcy. Powiat opolski już trzy razy rozpisywał przetarg. Jednak jak informuje „Rynek Kolejowy” Dariusz Piotrowski, starosta opolski, dotychczas do realizacji remontu torowiska nie zgłaszał się żaden oferent albo oferty ponad dwukrotnie przekraczały kosztorys inwestora. Dlatego wszystkie postępowania zostały unieważnione. - W chwili obecnej ze względu na ograniczone możliwości finansowe nie ma możliwości zwiększenia kwoty, która stanowiłaby wkład własny Powiatu – wyjaśnia Dariusz Piotrowski.
W ocenie starosty opolskiego rozwiązaniem problemu byłoby zwiększenie dofinansowania zadania. W tej sprawie są prowadzone rozmowy z Instytucją Zarządzającą - Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
Mimo trudności z wyłonieniem wykonawcy zasadniczych robót budowlanych, nie zmienia się termin realizacji projektu. Zakres rzeczowy powinien zostać wykonany do końca 2020 r.
Samorządowa wąskotorówkaNadwiślańska Kolejka Wąskotorowa położona jest w zachodniej części Województwa Lubelskiego na terenie powiatów opolskiego i puławskiego. Jest jedyną czynną wąskotorówką, po której realizowane są połączenia turystyczne – uruchamiane zgodnie z rozkładem jazdy (generalnie skład kursuje w niedziele i święta od początku maja do końca września) i na zamówienie. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2018 r. z pociągu Nadwiślanin skorzystano prawie 20 tysięcy pasażerów. Właścicielem kolei wąskotorowej o prześwicie 750 mm jest samorząd powiatu opolskiego, a operatorem tamtejszy Zarząd Dróg Powiatowych.