Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2018 r. największe spadki w liczbie podróży pociągami na mieszkańca miały miejsce na terenie województwa lubelskiego. Jednak jak wynika z ustaleń „Rynku Kolejowego”, po zakończeniu części prac modernizacyjnych oraz przywróceniu ruchu kolejowego, następuje odbudowa potoków podróżnych.
Podróżnych mniej o 1,5 mln
Urząd Transportu Kolejowego przygotował i opublikował opracowanie „Kolej w województwach – wykorzystanie i polityka transportowa". Wynika z niego, że w 2018 r. na terenie województwa lubelskiego odprawiono 4,9 mln podróżnych. Statystyczny mieszkaniec regionu tylko niespełna 2 razy w roku skorzystał z pociągu pasażerskiego, co wraz z województwem podlaskim jest najgorszym wynikiem w kraju. Porównując rok 2018 do 2017 r. liczba przewiezionych podróżnych spadła o 14,1 %, zaś od 2015 r. – aż o 27%. Zatem z przedstawionych danych wynika, że w ciągu kilku lat liczba odprawianych podróżnych spadła aż o 1,5 mln osób.
Na terenie regionu dominują przewozy regionalne (73%). Są one realizowane głównie przez spółkę Przewozy Regionalne – jedynie na krótkich odcinkach kursują pociągi Kolei Mazowieckich dojeżdżające do Dęblina i Łukowa. Pozostałe podróże na terenie województwa odbywają się pociągami uruchamianymi przez PKP Intercity.
Inwestycje liniowe „odstraszają” podróżnych
W przesłanej „Rynkowi Kolejowemu” odpowiedzi Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Lubelskiego napisał, że duże spadki w liczbie przewiezionych podróżnych wynikają głównie z realizowanego programu inwestycyjnego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W ostatnich latach odnotowywano spadek liczby osób korzystających z pociągów kursujących w wojewódzkich przewozach pasażerskich od kilku do kilkunastu % rocznie, wynikający w większości ze znacznej koncentracji prac na sieci kolejowej, skutkujących ograniczeniami i okresowymi wyłączeniami z ruchu niektórych odcinków (głównie na liniach kolejowych nr 2, 7, 30 i 68) oraz organizacją autobusowej komunikacji zastępczej – wyjaśnia.
Podobne stanowisko przedstawiła Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity S.A. - Od 2017 roku dostrzegalny był kilkunastoprocentowy odpływ pasażerów w komunikacji zarówno w kierunku regionu jak też na szlaku Warszawa – Lublin - podaje.
Pasażerowie wracają w 2019 r.
Jak zgodnie informują przedstawiciele organizatora kolejowych przewozów pasażerskich w regionie oraz PKP Intercity, zmniejszająca się liczba utrudnień spowodowanych robotami torowymi powoduje, że następuje odbudowa potoków podróżnych. - Z ostatnich informacji operatora wynika, że od lipca 2019 r. odnotowuje się wzrost liczby pasażerów (w stosunku do analogicznego okresu 2018 r.) o ponad 5% - zapewnia rzecznik prasowy Marszałka Województwa Lubelskiego. - W tym roku w odniesieniu do minionego już widoczna jest zmiana trendu – w tej chwili przewoźnik odnotował kilkuprocentowy wzrost liczby podróżnych udających się do województwa lubelskiego i podróżujących pomiędzy stolicą regionu a Warszawą – wtóruje Agnieszka Serbeńska.
Nowy tabor
Pozytywną zmianą dla podróżnych są zapowiadane inwestycje taborowe. - Organizator przewozów przewiduje poprawę jakości świadczonych usług poprzez realizację projektu zakupu nowych pojazdów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) dostosowanych do prędkości 160km/h, wyposażonych w nowoczesny system informacji pasażerskiej i zapewniających zdecydowanie większy komfort podróży. Jednocześnie będą eliminowane wysłużone pojazdy serii EN57 – zapewnia Remigiusz Małecki. Jak podkreśla Agnieszka Serbeńska, nowy tabor na zmodernizowane trasy ma również skierować PKP Intercity.
Planowany początek prac nad „Biletem Lubelskim”
Samorząd wojewódzki planuje rozpocząć pracę nad wdrożeniem „Biletu Lubelskiego”, którego koncepcja opisana w Planie transportowym dla województwa lubelskiego. „System „Bilet Lubelski” może być nową jakością dla podróżujących transportem zbiorowym. Jeden rodzaj biletu elektronicznego mógłby umożliwiać swobodne podróżowanie wszystkimi środkami lokomocji na obszarze województwa lubelskiego pozostającymi w gestii Samorządu Województwa Lubelskiego oraz innych jednostek samorządu terytorialnego, które wyraziłyby chęć udziału w powyższym przedsięwzięciu. „Bilet Lubelski” mógłby obejmować – na zasadzie dobrowolności - także przewozy realizowane przez przewoźników komercyjnych.” - można przeczytać w dokumencie.
Jak informuje udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu” przedstawiciel samorządu wojewódzkiego koncepcja Biletu Lubelskiego planowana jest do realizacji. - Zakłada się także podjęcie prac nad stopniowym wdrażaniem rozwiązań taryfowych integrujących w I etapie transport kolejowy z transportem miejskim – kończy Remigiusz Małecki.