Partnerzy serwisu:
Pasażer

Lubelskie rezygnuje z pociągów na Białoruś na stałe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Lubelskie rezygnuje z pociągów na Białoruś na stałe
fot. Kasper Fiszer
Do końca sierpnia obowiązują prawne ograniczenia uniemożliwiające uruchamianie pociągów międzynarodowych z Polski na Białoruś. Również później nie należy się jednak spodziewać wznowienia kursów które przed pandemią finansował marszałek województwa lubelskiego. Ich wprowadzenia do rozkładu jazdy nie przewiduje bowiem aktualny plan transportowy regionu.

Od ponad dwóch lat nie kursują pociągi regionalne łączące Terespol w województwie lubelskim z białoruskim Brześciem. Pociągi zostały zlikwidowane tuż po wybuchu pandemii koronawirusa, gdy weszły w życie przepisy prawne czasowo zakazujące utrzymywania komunikacji kolejowej z krajami spoza strefy Schengen. Nigdy potem nie pojawiły się w rozkładzie jazdy.

Wznowienia ruchu nie przewiduje plan transportowy


Sytuacja polityczna jest obecnie niewątpliwie trudna bo Polskę i Białoruś znacznie różni stosunek do rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Białoruś jest też objęta unijnymi sankcjami, ale obywatele Polski właśnie uzyskali prawo do bezwizowego wjazdu na teren naszego sąsiada. W tych warunkach kwestia zapewnienia regularnego transportu zbiorowego w relacjach międzynarodowych wydaje się bardzo złożona. Tym niemniej chcący przedostać się za Bug nie mogą liczyć na wznowienie połączenia kolejowego finansowanego do 2020 r. przez samorząd województwa lubelskiego. – Zgodnie z Planem zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w województwie lubelskim nie przewiduje się uruchamiania linii o charakterze użyteczności publicznej w transporcie drogowym i kolejowym w strefie transgranicznej – mówi bowiem Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

Przypomina on że lubelski marszałek dofinansowywał kursy Terespol – Brześć Centralny tylko na odcinku krajowym. Zaznacza także że choć w Polsce przestał obowiązywać stan epidemii wciąż utrzymywany jest stan zagrożenia epidemicznego. Na mocy przepisów wydanych w marcu tego roku do końca sierpnia niemożliwe jest uruchamianie połączeń przekraczających granicę Republiki Białoruś. Nie ma jednak żadnych planów otwierania ruchu także w kolejnych miesiącach. – Organizator przewozów na terenie województwa lubelskiego nie otrzymał też wniosku o wznowienie ruchu od strony białoruskiej – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.

Nie będzie też samorządowych pociągów na Ukrainę

Podczas konstrukcji rozkładu jazdy 2020/2021 w ramach którego ostatecznie nie wyjechał ani jeden pociąg z Brześcia do Terespola strona białoruska miała natomiast proponować redukcję oferty z trzech do dwóch par kursów. Region nie prowadzi jednak negocjacji bezpośrednio. – Stroną rozmów w zakresie połączeń kolejowych na odcinku Terespol – Brześć jest centrala Polregio i jej przedstawiciele biorący udział w międzynarodowych konferencjach zarządów kolei – wskazuje UMWL.

Samorząd województwa lubelskiego nie planuje także uruchamiania przewozów kolejowych przez nieczynne w ruchu regionalnym przejścia graniczne z Ukrainą. Nie będzie także transgranicznych linii autobusowych finansowanych z kasy marszałka. – Nie przewiduje tego plan transportowy – stwierdza bowiem Remigiusz Małecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5