Na terenie województwa lubelskiego realizowanych jest kilka dużych inwestycji. Niezależnie od nich wykonywane są lub w najbliższym czasie mają się rozpocząć kolejne roboty torowe. W planach są m.in. zadania na liniach lokalnych. Wykonanie kolejnych inwestycji, w tym budowę nowych linii kolejowych, postuluje samorząd wojewódzki.
Na kluczowych drogach kolejowych prowadzone są duże inwestycje. Zamknięte są odcinki Puławy Azoty – Lublin oraz (do początku września) Lublin Zemborzyce – Kraśnik, poważne utrudnienia w ruchu występują na wschodnim fragmencie linii nr 2 między Białą Podlaską a Terespolem. Z myślą o przewoźnikach cześć ruchu skierowano na wcześniej przygotowane trasy objazdowe. Należą do nich linie 30 Łuków – Lublin Północny oraz nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe oraz odcinek Rejowiec – Zwierzyniec Towarowy linii nr 69. Dla usprawnienia przewozów odbudowano lub wyremontowano 3 łącznice.
Inwestycje liniowe
Jednak zaangażowanie PKP Polskie Linie Kolejowe nie ogranicza się do prowadzenia inwestycji na głównych ciągach komunikacyjnych regionu. Jak wynika z odpowiedzi Andrzej Bittela, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, na interpelację posła Jarosława Sachajki (klub poselski Kukiz’15), w realizacji lub w planach narodowego zarządcy linii kolejowych są prace również na bocznych liniach kolejowych. Na uwagę zasługuje planowana inwestycja na ciągu komunikacyjnym łączącym Lublin z Zamościem i Hrubieszowem. Na etapie przygotowania (więcej można przeczytać
tutaj) jest modernizacja linii kolejowych nr 69 Rejowiec – Hrebenne i nr 72 Zawada – Hrubieszów Miasto na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek (długość ok. 55 km). Dodatkowo, w ramach tego samego projektu, nadal zakłada się budowę łącznicy omijającej stację Zawada. Inwestycja ma objąć budowę linii kolejowej o długości 1,9 km wraz z rozjazdami, obiektami inżynieryjnymi i urządzaniami zabezpieczającymi (żeberka ochronne). Ponadto zakłada się rewitalizację linii kolejowej nr 72 Zawada – Hrubieszów na odcinku Zamość – Hrubieszów Miasto (dotyczy km 12,997–62,287). W tym miejscu należy zauważyć, że planowane prace wpisują się w
potwierdzone „Rynkowi Kolejowemu” przez PKP Intercity informacje o rozważanym uruchomieniu pociągu łączącego Zamość i Hrubieszów z m.in. Lublinem, Warszawą i Szczecinem. Jego kursowanie będzie możliwe po przywróceniu ruchu na linii nr 7. PKP PLK planuje również kontynuować modernizację linii szerokotorowej nr 63 na odcinku od Wólki Okopskiej do Zawadówki. Inwestycja ma na celu poprawę stanu technicznego trasy wykorzystywanej w ruchu towarowym i pasażerskim.
W tym miejscu należy zauważyć, że wśród planowanych inwestycji nie wymieniono prac związanych z budową kolei aglomeracyjnej. Powrót do rozbudowy infrastruktury pasażerskiej oraz budowy krótkich odcinków linii kolejowych promowany był przez lubelskich polityków koalicji rządowej, o czym również
informowaliśmy na naszym portalu.
Mniejsze prace
W oświadczeniu znalazły się również informacje o mniejszych pracach. Wskazano na wymianę 12 rozjazdów na stacji Stawy (linia nr 26). Wykonanie prac na przejeździe kolejowo-drogowym w rejonie km 244,676 linii linii nr 7, położony na zachód od przystanku osobowego Chełm Miasto, spowoduje jego zmianę kategorii na „B” oraz rewitalizację nawierzchni na długości 100 m. Remontu doczeka się tor nr 318 przy rampie kolejowej na linii nr 67 Lublin – Świdnik.
Propozycje Województwa Lubelskiego
W odpowiedzi wspomniano również o propozycjach samorządu województwa lubelskiego odnośnie kolejnej, zaczynającej się od 2021 r., perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Ze środków przyszłego regionalnego programu operacyjnego mogłyby zostać dofinansowane prace na odcinkach linii kolejowych nr 69 między Zawadą a Hrebennem oraz na linii nr 72 między Zamościem a Hrubieszowem.
Ponadto wskazał potencjalne projekty inwestycyjne: kontynuacja prac na linii nr 7 Warszawa – Dorohusk na odcinku Lublin – Dorohusk, kontynuacja prac na linii kolejowej nr 30 na odcinku Łuków – Parczew, budowa mostu kolejowego na rzece Bug w Orchówku k/Włodawy oraz budowa linii kolejowej szerokotorowej relacji Orchówek k/Włodawy – Zawada oraz prace dotyczące dobudowy i korekty linii kolejowych w celu poprawy dostępności transportu kolejowego.
Lubelskie a CPK
Wiceminister wskazał, że „Rada Ministrów przyjęła koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port „Solidarność” – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, w której zakładane jest stworzenie między innymi połączenia Warszawa (CPK) – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów) z wykorzystaniem linii istniejących (nr 7 Warszawa – Dorohusk, nr 69 Rejowiec – Hrebenne, nr 72 Zawada – Hrubieszów Miasto) oraz budową nowych odcinków sieci” – można przeczytać w odpowiedzi na interpelację poselską.