W Dzienniku Urzędowym UE pojawił się przetarg PKP PLK na dokumentację nowej linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj. Inwestycja będzie częścią programu Kolej Plus. Dzięki niej Biłgoraj ma zyskać dogodne połączenie kolejowe z Lublinem, a Janów Lubelski – dostęp do kolei w ogóle.
Przyszły wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane wraz z dokumentacją geotechniczną i geologiczno-inżynierską, materiałów koniecznych do uzyskania decyzji środowiskowej oraz projektów wykonawczych. Jego odpowiedzialnością będzie także uzyskanie pozwoleń na budowę oraz opracowanie dokumentacji dla przyszłego przetargu na roboty budowlane. Podobnie jak w innych przetargach na projektowanie inwestycji Kolej Plus, inwestor zastrzega sobie prawo do zlecenia pełnienia nadzoru autorskiego w fazie budowy.
Oferty można składać do 27 kwietnia. Wybór wykonawcy dokumentacji będzie zależał wyłącznie od ceny brutto. Na projektowanie zarezerwowano przeszło dwa lata: PKP PLK przewidują rozpoczęcie prac budowlanych w roku 2026 i zakończenie – w 2028.
Nowa linia Szastarka – Janów – Biłgoraj ma liczyć ok. 56 km długości. Zelektryfikowana, jednotorowa trasa o prędkości maksymalnej 120 km/h połączyłaby 12-tysięczny Janów Lubelski z jednej strony z Szastarką na linii 68, otwierając możliwość dojazdu do Kraśnika i Lublina. Z drugiej – pociągi zapewniłyby dojazd do 26-tysięcznego Biłgoraja, którego mieszkańcy zyskaliby bezpośrednie pociągi do stolicy regionu. Również na tej ostatniej stacji na linii 66 istniałyby możliwości przesiadkowe w stronę Zamościa lub Stalowej Woli.
O budowę linii
od dawna zabiegają lokalne samorządy, borykające się z problemami gospodarczymi i demograficznymi. Nowy odcinek – wraz z towarzyszącą mu korektą przebiegu linii na terenie Kraśnika – ma stać się częścią
Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie to jedna z
pięciu inwestycji na Lubelszczyźnie finansowanych z programu „Kolej Plus”. Umowę w sprawie całego pakietu podpisano
w listopadzie ubiegłego roku.