Od dnia 2 kwietnia na odcinku Lublin – Lubartów uruchomiono połączenia pasażerskie. Szynobusy kilkanaście razy w ciągu doby pokonują trasę, po której z uwagi na prowadzoną modernizację infrastruktury od dłuższego czasu praktycznie nie był prowadzony ruch kolejowy. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami trasa ta została objęta działaniami na rzecz bezpiecznego pokonywania przejazdów kolejowych przez kierowców.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozów kolejowych na „czynnym” w ruchu pasażerskim odcinku linii kolejowej nr 30 częściej niż zwykle są tam kierowane patrole funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. – Działania SOK są realizowane nie tylko w ramach akcji „Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj”, ale tez w toku normalnej służby sokiści – informuje „Rynek Kolejowy” Piotr Stefaniuk, rzecznik Komendy Regionalnej SOK w Lublinie. – Patrole tego szlaku kolejowego są wykonywane samodzielnie lub wspólnie z policjantami z Wydziału Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Lublinie – dodaje.
W toku prowadzonej służby 18 kierowców ukarano mandatami karnymi na kwotę 2050 zł, a trzech pouczono. Ponadto zatrzymano 1 dowód rejestracyjny oraz ujęto dwóch nietrzeźwych kierowców. Jeden z nich zignorował znak STOP na przejeździe w pobliżu przystanku osobowego Rudnik. Przy próbie zatrzymania do kontroli przez funkcjonariuszy zaczął uciekać i został zatrzymany dopiero po pościgu. Drugi z nietrzeźwych kierowców prowadził „wężykiem” samochód na drodze w pobliżu linii nr 30.
Co najważniejsze, na omawianym odcinku dotychczas nie doszło żadnych niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach takich jak np. kolizje czy dewastacja urządzeń należących do zarządcy infrastruktury.
Jak podaje Piotr Stefaniuk, funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei patrolują także pociągi pasażerskie kursujące na tym odcinku.