W województwie lubelskim PKP Polskie Linie Kolejowe, mimo prowadzenia wielkich inwestycji, nie zapominają o „bocznych” liniach. Obecnie prowadzone są prace, w efekcie których możliwy będzie sprawniejszy ruch pasażerski i towarowy.
Linie do Hrubieszowa i WłodawyWe wschodniej części regionu zlokalizowane są dwie linie lokalne normalnotorowe – linia nr 72 Zawada – Hrubieszów oraz linia nr 81 Chełm – Włodawa. To linie jednotorowe, niezelektryfikowane, Po liniach prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy. Na pierwszej z wymienionych tras na odcinku Zawada – Zamość Szopinek kursują całoroczne pociągi regionalne i dalekobieżne, na drugiej – sezonowe, weekendowe pociągi PolRegio uruchamiają Przewozy Regionalne. Stan techniczny odcinków sieci kolejowej pozwala pociągom towarowym na jazdę z prędkościami (odpowiednio) 50 km/h i 40 km/h. Według wykazu ostrzeżeń stałych z 2016 r. na obu liniach był wprowadzone stałe ograniczenia prędkości ze względu m.in. niewłaściwy stan techniczny nawierzchni i ograniczenia widoczności na przejazdach nawet do 20 km/h.
Jednak wejście w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów spowoduje przywrócenie ruchu pasażerskiego między Zawadą a Zamościem. Reaktywacja nastąpi za sprawą pociągu Hetman PKP Intercity Hrubieszów – Rzeszów, którego wagony dołączone zostaną do pociągu mającego stację końcową w Jeleniej Górze. Więcej na temat przywrócenia połączeń do Hrubieszowa można przeczytać
tutaj, a o rozkładzie jazdy pociągów dalekobieżnych w województwie lubelskim –
tutaj.
Naprawy nawierzchni
Podobnie jak w przypadku innych reaktywacji połączeń pasażerskich w województwie lubelskim, PKP PLK prowadzą prace związane z poprawą stanu technicznego linii nr 72. Obecnie między Zawadą a Hrubieszowem trwają naprawy nawierzchni. Z informacji uzyskanych u narodowego zarządcy linii kolejowych wynika, że trwa wymiana pojedynczych szyn oraz odcinkowa podkładów kolejowych z drewnianych na betonowe. W celu likwidacji styków wykonywanie jest spawanie termitowe szyn. – Prace nawierzchniowe na linii nr 72 pozwolą na podwyższenie prędkości rozkładowej na odcinkach linii do 80 km/h, likwidację lokalnych ograniczeń eksploatacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa i zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – poinformowało „Rynek Kolejowy” PKP PLK.
Wyremontowane obiekty
Zgodnie z założeniami harmonogramu zamknięć torowych na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe na rok 2017 odbywają się prace na linii Chełm – Włodawa. Dotyczą one poprawy stanu technicznego 3 obiektów inżynieryjnych zlokalizowanych w rejonie zamkniętej stacji Ruda Opalin.
Z informacji uzyskanych w PKP PLK modernizacja obiektów inżynieryjnych w km 13,037, 15,110 i 15,581 ma na celu przystosowanie obiektów inżynieryjnych do obowiązujących na sieci PKP PLK standardów techniczno-eksploatacyjnych. W ramach prac m.in. wymieniono uszkodzone elementy płyt z zastosowaniem nowych konstrukcji, naprawiono powierzchnie betonowe, strefy przejściowe i drenaż, zabezpieczono ławy fundamentowe oraz umocniono skarpy okładziną kamienną. Realizacja zadania pozwoliła na przystosowanie obiektów do prędkości V=120 km/h oraz utrzymania obowiązującego nacisku osi na tor 221 kN. Wykonane prace mają pozytywny wpływ na poprawę bezpieczeństwa przewozów.