Za kilkanaście dni minie rok, od kiedy został wstrzymany ruch pociągów na linii nr 7 i rozpoczęła się modernizacja trasy. Postanowiliśmy się przyjrzeć, jaki jest postęp prac na lubelskim odcinku modernizowanej magistrali.
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin o wartości niespełna 4 mld zł to jedno z najważniejszych zadań inwestycyjnych zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Jego realizacja ma skrócić czas przejazdu oraz poprawić komfort korzystania z infrastruktury kolejowej. W ramach inwestycji zaplanowano kompleksową modernizację infrastruktury, obejmującą m.in. wymianę nawierzchni, przebudowę stacji kolejowych, budowę nowych mostów i wiaduktów, modernizacje infrastruktury pasażerskiej. Nowy będzie również system sterowania ruchem kolejowego, który będzie prowadzony z kilku lokalnych centrów sterowania. Dla zapewnienia bezpieczeństwa zmodernizowane będą przejazdy kolejowe, powstaną lub przebudowane zostaną przejścia podziemne. Dla usprawnienia realizacji inwestycji większą część modernizowanej trasy zamknięto, a ruch kolejowy skierowano na objazdy.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji "na gruncie" rozpoczęło się nie bez kłopotów. Największym problemem był wybór wykonawcy robót z zakresu automatyki i sterowania ruchem kolejowym, o czym można przeczytać
tutaj. Jak
informowaliśmy na naszym portalu, Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że jest ryzyko niezakończenia inwestycji w terminie.
Znaczna część zadania realizowana jest na terenie województwa lubelskiego. Jakie jest obecnie zaawansowanie prac między Dęblinem a Lublinem można obejrzeć na zdjęciach wykonanych 29 maja.