Projekt Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023 zakłada wykonanie przynajmniej kilku inwestycji na terenie województwa lubelskiego, w tym modernizację kluczowego dla ruchu kolejowego w regionie odcinka Lublin – Dęblin – granica województwa linii nr 7. Samorząd województwa lubelskiego pozytywnie ocenia zapisy w konsultowanym dokumencie, natomiast z dystansem odnosi się do propozycji PKP Intercity dotyczącej budowy nowej linii kolejowej.
Projekt Krajowego PK na lata 2015-23 zakłada wykonanie inwestycji na terenie województwa lubelskiego. Na listach podstawowych projektów, które mają doczekać się realizacji z pomocą środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz ze środków krajowych, znalazły się zadania inwestycyjne, m.in.:
-
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin o wartości 3,5 mld zł, projekt ma być realizowany w ramach POIiŚ 2014-2020,
-
Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją, o wartości 350 mln zł, projekt ma być realizowany w ramach PO Polska Wschodnia 2014-2020,
-
Modernizacja linii kolejowej E 20/C–E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II lista podstawowa o wartości 112,01 mln zł, projekt realizowany w ramach POIiŚ 2007-2013,
-
Prace na linii nr 7 na odcinku Lublin – Dorohusk o wartości 100 mln zł, projekt ma być realizowany ze środków krajowych.
Dodatkowo na listach rezerwowych znalazły się takie inwestycje jak
-
Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III - LCS Terespol
-
Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków
Wartość każdego z wymienionych projektów to 500 mln zł. Dodatkowo szanse na wykonanie ma projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Parczew – Łuków (202 mln zł). Być może inne roboty kolejowe na sieci PKP PLK w regionie będą realizowane w ramach zadań ogólnopolskich. Można do nich zaliczyć projekty dotyczące poprawy stanu infrastruktury technicznej w rejonach kolejowych przejściach granicznych, zwiększenia dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie, tworzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego oraz poprawę stanu technicznego obiektów inżynieryjnych.
Ponadto do dokumentu wpisano zadania do realizacji z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, czyli kontynuację modernizacji linii kolejowej nr 30 odcinek Lubartów – Parczew oraz znajdujące się na liście rezerwowej projekty dotyczące usprawnienia połączenia Lublina z Zamościem oraz z południowo- wschodnim krańcem regionu.
Potrzeba sprawnej realizacji inwestycji
Beata Górka, rzecznik Marszałka Województwa Lubelskiego, informuje, że samorząd województwa lubelskiego pozytywnie ocenia przedstawiony dokument.
– Z punktu widzenia Województwa Lubelskiego lista przedsięwzięć zawiera istotne dla transportu kolejowego linie kolejowe o znaczeniu międzynarodowym i krajowym przebiegające przez nasz region. Należy tutaj wspomnieć np. o projektach, które stanowią kontynuację prac prowadzonych w ramach wcześniejszego okresu finansowania, jak modernizacja linii kolejowej nr 2 (E-20) na odcinku Siedlce – Terespol. Po latach zapowiedzi i prac projektowych rozpoczną się w końcu prace na najważniejszej dla Lublina linii kolejowej nr 7. Z punktu widzenia samorządu i mieszkańców województwa istotne jest aby przebiegły one sprawnie i nie ciągnęły się latami, jak to miało miejsce w niektórych przypadkach. Bardzo ważną będzie również modernizacja linii kolejowej nr 68, łączącej województwo lubelskie w południową częścią kraju – komentuje dla „Rynku Kolejowego” Beata Górka.
– Co warto podkreślić z perspektywy ruchu regionalnego, Krajowy Program Kolejowy wymienia kontynuację modernizacji linii kolejowej nr 30 oraz możliwe prace na liniach nr 69 i 72 – dodaje Beata Górka.
Rzecznik nie dostrzega, aby na listach projektów zabrakło ważnych dla regionu inwestycji. Wskazuje jednak, że niektóre znalazły się na listach rezerwowych.
– Oczywiście pożądanym byłoby aby wszystkie inwestycje znalazły się na liście podstawowej, jednakże należy zrozumieć potrzebę zbilansowania potrzeb z możliwościami. W miarę upływu czasu oczekuje się, że kolejne pozycje oznaczone na liście jako rezerwowe będą uruchamiane i wszystkie przedsięwzięcia zyskają odpowiednie dofinansowanie – wskazuje Beata Górka.
Za mało czasu na budowę nowej linii kolejowej
Przypomnijmy, że PKP Intercity zaproponowało budowę nowej linii kolejowej Sarnaki – Biała Podlaska – Milanów o długości ok. 85 kilometrów, która częściowo przebiega przez województwo lubelskie. Nasza rozmówczyni widzi potrzebę uzupełnienia sieci dróg linii kolejowych, jednak jest sceptyczna odnośnie możliwości realizacji przedsięwzięcia w czasie, w którym Krajowy Program będzie obowiązywał.
– Biorąc pod uwagę gęstość sieci kolejowej na wschodzie kraju oraz jej układ (bardzo często niekorzystny i nieodpowiadający współczesnym kierunkom przemieszczania się pasażerów i ładunków) będący w wielu przypadkach spadkiem po czasach zaborów, oczywiście każda próba niwelowania tych „upośledzeń” sieci kolejowej jest warta rozważenia. Należy jednak przede wszystkim zastanowić się, czy aktualnie możliwe jest zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowej linii kolejowej w kilka lat, które zostały na wykorzystanie środków – kończy Beata Górka.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.