PKP Polskie Linie Kolejowe podtrzymuje wcześniejsze deklaracje o przejezdności odcinka Dęblin – Lublin na przełomie września i października. Pociągi z pasażerami pojadą jednak później ze względu na konieczność przeprowadzenia odbiorów i jazd zapoznawczych. Dlatego w rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 września stacje i przystanki między wymienionymi miastami nadal obsługiwać będzie komunikacja zastępcza.
Jednym z największych przedsięwzięć inwestycyjnych w bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej jest projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”. Jednym z zadań jest odcinek Dęblin – Lublin. Wiosną tego roku wznowiono prace po okresie przerwy z powodu opuszczenia placu budowy przez poprzedniego wykonawcę. W materiałach prasowych pojawiły się wtedy informacje, potwierdzane jeszcze w czerwcu, o wznowieniu ruchu kolejowego we wrześniu tego roku.
Wrześniowy rozkład jazdy bez pociągów Lublin – Dęblin
Jednak korekta rozkładu jazdy,
obowiązująca od 1 września, nie wskazuje na udostępnienie trasy przewoźnikom aż do końca jej obowiązywania, czyli przynajmniej do 19 października. Od 19 października pociągi między Dęblinem a Lublinem umieszczono już w rozkładzie jazdy. Jednak, według wstępnych założeń, aż 6 połączeń regionalnych ma pozostać obsługiwanych autobusami komunikacji zastępczej, a po linii kolejowej pojedzie zaledwie 5 par pociągów. Co gorsza: w większości przypadków autobusy przejadą po trasie szybciej o kilka minut niż pociągi (zaplanowany czas przejazdu pociągów między Dęblinem a Lublinem to średnio 1 godzina i 15 minut). To fatalnie świadczy o przepustowości linii nr 7, jaka ma zostać osiągnięta od 19 października. Pociągi dalekobieżne kursujące między Lublinem a Warszawą wciąż, do odwołania, korzystać będą z trasy objazdowej przez Parczew i Łuków.
– Według deklaracji wykonawcy odcinek Lublin-Dęblin dla przejazdu jednym torem ma być gotowy na przełomie września i października. Zanim pasażerowie będą mogli wybrać się koleją z Lublina do stolicy, przez Dęblin, zostaną przeprowadzone odbiory a przewoźnicy wykonają jazdy zapoznawcze – wyjaśnia Mirosław Siemieniec.
Zaawansowanie prac
Udzielający informacji wskazuje na postępy prac na placu budowy. – Zaawansowane prace są prowadzone na wszystkich 17 stacjach i przystankach między Lublinem a Dęblinem. Wzmocniono podłoże pod torem nr 2, na którym postępuje układanie nowych podkładów betonowych oraz szyn. Stawiane są ścianki peronowe na 19 nowych peronach. W Lublinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu widać konstrukcje nowych przejść podziemnych – wylicza. - Realizowane są prace przy budowie obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów, 9 wiaduktów i 4 przepustów - dodaje.
Mirosław Siemieniec wskazuje również na zaawansowanie prac na terenie Lublina. Roboty prowadzone są na obiektach inżynieryjnych takich jak mosty i wiadukty. Wskazuje na budowę nowego przystanku kolejowego Lublin Zachodni. Powstaje tam przejście podziemne, które zapewni dostęp do peronów oraz legalne przejście między osiedlami dzielnicy Czuby oraz Starym Gajem, miejskim lasem chętnie odwiedzanym przez okolicznych mieszkańców.
Koncepcja łącznicy zatwierdzona
Jak informowaliśmy na portalu "Rynek Kolejowy", realizowane zadanie zostało rozszerzone o budowę nowej linii kolejowej - łącznicy zapewniającej przejazd z m.in. Dęblina do Stalowej Woli bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Lublin.
Przedstawiciel narodowego zarządcy linii kolejowych wskazuje na postępy prac przygotowawczych. – Zatwierdzono koncepcję budowy nowej łącznicy między linią Warszawa Lublin (nr 7) i Lublin – Stalowa Wola (nr 68) - kończy.
współpraca: Michał Szymajda