Nieużywana od lat łącznica ma być przywrócona do ruchu już w czerwcu tego roku. Jest ona przygotowywana na potrzeby ruchu towarowego, w dalszych planach jest także przygotowanie infrastruktury dla pociągów pasażerskich.
Łącznica w RejowcuJak można obserwować w terenie, trwają prace nad przywróceniem do ruchu kolejowego linii Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy, pozwalającej ominąć stację Rejowiec. Funkcjonująca przez kilkadziesiąt lat linia kolejowa, o długości niespełna 1,6 km, pozwalała na zjazd z linii nr 7 Warszawa – Dorohusk na linię nr 69 Rejowiec – Hrebenne bez zmiany kierunku jazdy. Jednak taka możliwość w latach 90. ubiegłego wieku została zlikwidowana.
O potrzebie przywrócenia „do życia” rejowieckiej łącznicy zaczęto mówić w kontekście stworzenia konkurencyjnych dla transportu samochodowego połączeń kolejowych między liczącym niespełna 325 tys. mieszkańców Lublinem a zamieszkiwanym przez ok. 65 tys. mieszkańców Zamościem. W tym celu do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 wpisano projekt „Odbudowa łącznicy w Rejowcu między liniami 7 i 69” o wartości 18 mln zł. Trafił on jednak na listę rezerwową.
Obecne wykonywane prace nie są związane z tym zadaniem, lecz wynikają z potrzeby sprawnej realizacji przewozów towarowych po linii objazdowej dla zamkniętej na czas modernizacji linii nr 7 odcinek Otwock – Lublin. W szczególności pozwoli to usprawnić transport węgla kamiennego z kopalni Bogdanka w kierunku południowo–zachodnim, z wykorzystaniem linii kolejowych nr 69 Rejowiec – Hrebenne i linii nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe.
Prace trwają…
Przywracanie do ruchu kolejowego linii nr 563 w informacji udzielonej „Rynkowi Kolejowemu” potwierdza Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Obecnie wymieniany jest tor łącznicy oraz przygotowywane są rozjazdy, które zostaną wbudowane w linie kolejowe nr 7 i 69. Prace nad układem torowym mają zakończyć się w maju, zaś nad sterowaniem ruchem kolejowym – w czerwcu. Po wykonaniu prac pociągi pojadą po łącznicy z prędkością 60 km/h.
Jak podkreśla Karol Jakubowski, prowadzone roboty dotyczą usprawnienia ruchu towarowego. Prace związane z ruchem pasażerskim, w szczególności polegające na wybudowaniu nowej stacji w Rejowcu, na której będzie możliwość przesiadki do pociągów dojazdowych do Chełma, są na etapie planowania. Z wcześniej udzielanych informacji przez zarządcę narodowej sieci linii kolejowych wynikało, że na łącznicy wybudowane zostaną 2 perony oraz dodatkowe rozjazdy.
Posterunek odgałęźny Kanie
Istotne znaczenie dla ruchu kolejowego w tym rejonie mają również prace na linii nr 7 na terenie zlikwidowanej stacji Kanie. Więcej o inwestycji można przeczytać
tutaj. PKP PLK planuje rozpocząć tam prace jeszcze w tym miesiącu. Jak informuje Karol Jakubowski, efektem prac w Kaniem będzie powstanie posterunku odgałęźnego z układem rozjazdowym trapezowym, składającym się z 4 rozjazdów. Na bazie urządzeń zabudowanych w p.odg. Kanie i na stacji Rejowiec powstanie Lokalne Centrum Sterowania, którego siedziba będzie na nastawni w Rejowcu.