W ramach realizowanej w Lublinie modernizacji linii nr 7 nad peronami wybudowane zostaną wiaty. Przebudowany zostanie najnowszy peron 1B, jednak tor przy obiekcie nie będzie zelektryfikowany. W ramach prac realizowanych na „siódemce” nie powstanie wiadukt drogowy w Miłocinie.
Od 15 grudnia między Puławami a Lublinem przywrócono kursowanie pociągów po jednym torze. Inwestycja nie została zakończona, dlatego na pełne efekty modernizacji w postaci skrócenia czasu przejazdu i większej liczby kursujących pociągów trzeba jeszcze poczekać. Dotyczy to także obiektów obsługi podróżnych.
Perony stacji Lublin GłównyNa największej stacji pasażerskiej Lublina wraz z przywróceniem kursowania pociągów w kierunku Dęblina i Puław udostępnione zostało przejście podziemne oraz przebudowany peron 3. W przypadku ostatniej z wymienionych budowli, podróżni mogą korzystać z nowej nawierzchni oraz obiektów małej architektury. Zainstalowano tam niewielką wiatę. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, jest to obiekt tymczasowy. Docelowym rozwiązaniem będzie wiata o długości 100 m i wysokości 8 m. – Budowa rozpocznie się jeszcze w styczniu i wiata będzie gotowa w lutym – zapewnia.
Dotychczas prac nie wykonano na peronach: 1, 1A i 1B. Są to budowle położone bezpośrednio przy budynku dworca. Ostatni z wymienionych jest dość nowym obiektem, oddanym do użytku w 2014 r., czyli w trakcie przygotowań do przebudowy linii nr 7. Korzystają z niego pociągi o napędzie spalinowym w kierunku Lubartowa i Zamościa. Na tor przy peronie 1B nie wjeżdżają elektryczne zespoły trakcyjne kursujące w kierunku Świdnika i Chełma. Dzieje się tak, mimo że jego położenie jest dla podróżnych dużo dogodniejsze tymczasowy peron 4.
Z informacji uzyskanych od rzecznika prasowego PKP PLK wiadomo, że peron 1B zostanie przebudowany. – W ramach modernizacji stacji Lublin Główny peron 1B zyska nową nawierzchnię (kostkę zastąpią płyty). Peron nadal będzie obsługiwał pociągi spalinowe kursujące po niezelektryfikowanej linii do Lubartowa. W związku z tym nie przewiduje się budowy sieci trakcyjnej nad torem przy peronie 1B – wyjaśnia Mirosław Siemieniec.
Jak dodaje, przebudowane zostaną również perony 1 i 1A. Zostaną one podwyższone, co ma ułatwić wsiadanie i wysiadanie do/z pociągów. Docelowo zabudowana zostanie nowa nawierzchnia wraz z odwodnieniem, wiata, będą zainstalowane ławki, oznakowanie i urządzenia informacji pasażerskiej.
Uzyskane informacje potwierdzają, że na stacji pasażerskiej Lublin Główny nie powstanie hala peronowa. Jak informował przed laty „Dziennik Wschodni”, budowa obiektu o długości ponad 100 m i szerokości 40 m była rozważana, jednak zrezygnowano z jej powstania. Jak ustaliła gazeta, zarzucenie planów wynikało z wydłużenia trwania realizacji inwestycji, co mogło wiązać się z budową hali.
Wiadukt w Miłocinie powstanie później?Doniesienia medialne dotyczyły również budowy wiaduktu nad torami w ciągu drogi wojewódzkiej nr 830, stanowiącej najkrótszą drogę z Lublina do m.in. Nałęczowa i Kazimierza Dolnego. Nowy obiekt w Miłocinie miał zastąpić przejazd w poziomie szyn, dotychczas strzeżony z miejsca. Z powodu m.in. korekty przebiegu drogi realizacja zadania wymagała współpracy z zarządcą drogi.
Jednak wizyty w terenie nie wykazały postępów prac przy budowie wiaduktu. Mirosław Siemieniec potwierdza, że na etapie opracowania dokumentacji przedprojektowej rozważano zastąpienie przejazdu kolejowo-drogowego w Miłocinie skrzyżowaniem bezkolizyjnym. Jednak ze względu na konieczność wykupu gruntów i budynków oraz prawdopodobieństwo długiego procedowania projektu inwestycji drogowej, zdecydowano o pozostawieniu przejazdu kolejowo-drogowego. – W ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 przejazd w Miłocinie zyskał już nowe płyty przejazdowe oraz asfaltową nawierzchnię drogową. Kierowcy mogą wygodniej przejechać przez tory. Na przejeździe do czerwca planowane jest uruchomienie nowych urządzeń rogatki oraz sygnalizacji świetlno-dźwiękowej – zapewnia rzecznik prasowy PKP PLK.
Mirosław Siemieniec dodaje, że narodowy zarządca linii kolejowych nie rezygnuje z planów dotyczących wiaduktu w Miłocinie. – Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w Miłocinie znajduje się na liście rezerwowej w ramach odrębnego projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”. Warunkiem realizacji przedsięwzięcia jest partycypowanie samorządu w kosztach budowy obiektu – podkreśla.