Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych zamieścił na swoich stronach internetowych rozkład jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia. Zgodnie z zapowiedziami powrócą pociągi na trasę Bełżec – Horyniec Zdrój, nowością będą także pociągi Lublin – Port Lotniczy w Świdniku oraz łączniki Chełm-Rejowiec-Chełm do składów Lublin-Zamość-Lublin. Rzadziej pojadą pociągi na odcinku Dęblin – Łuków.
Pociągi regionalne
Przygotowany przez organizatora przewozów rozkład jazdy pociągów jest bogatszy w połączenia niż obecnie obowiązujący. Wyraźny rozwój połączeń dotyczy Zamojszczyzny. We współpracy z województwem podkarpackim założono kursowanie pociągów z Zamościa i Lublina do Jarosławia i Rzeszowa (łącznie 3 pary). Nastąpi zatem wznowienie ruchu pasażerskiego na odcinku Bełżec – Horyniec Zdrój, tym samym pojawi się kolejne połączenie kolejowe Lubelszczyzny z Podkarpaciem. Szynobusy na tej trasie pojadą na przełomie kwietnia i maja oraz w wakacje. Utrzymane zostaną całoroczne pociągi łączące Lublin i Zamość (4 pary). Na przełomie kwietnia i maja oraz w wakacje wszystkie będą kursowały codziennie. Nowościami będzie także to, że ostatni pociąg do Padwy Północy odjedzie prawie godzinę później niż dotychczas, a składy przyspieszone na odcinku Świdnik – Rejowiec dodatkowo zatrzymają się w Biskupicach. Założono kursowanie codziennego pociągu Chełm-Zamość. W drodze powrotnej „Podkomorzy” będzie miał prawie godzinny postój w Rejowcu. To rozwiązanie ma na celu nawiązania skomunikowania z pociągiem ze stolicy regionu i tym samym zyskanie dodatkowego połączenia Lublina z Chełmem.
Zmiany nastąpią na kolejowej „siódemce”. O ile oferta na trasie Lublin-Dęblin będzie podobna do dotychczasowej, to mała rewolucja czeka trasę Lublin-Chełm-Dorohusk. Między Chełmem a Lublinem nadal będzie najwięcej połączeń (17 par), jednak w czterech przypadkach podróżując między wymienionymi miastami konieczna będzie przesiadka w Rejowcu. W dni wolne od pracy z Lublina do Chełma nie będzie pociągu przez 5 godzin, za to więcej połączeń będzie późnym popołudniem i wieczorem. Na odcinku Chełm-Dorohusk nadal będzie kursowały 4 pary składów. Ostatni pociąg ze stacji granicznej odjedzie około godziny 20.Całej linii nr 7 większość pociągów pojedzie o zmienionych godzinach, czas przejazdu będzie minimalnie dłuższy (2-4 minuty).
Większych zmian w ofercie nie będzie na trasie Lublin-Rzeczyca (Stalowa Wola Rozwadów). Utrzymano 8 par pociągów, z czego trzy połączenia kończą bieg na terenie województwa lubelskiego (stacje: Kraśnik i Szastarka). Skróci się (nawet o kilkanaście minut) czas przejazdu większości składów. Jednak dwie pary pociągów zamiast do Rzeczycy dojadą do Szastarki, czyli skończą bieg o jedną stacje wcześniej.
Pozytywną zmianą będzie wyraźne skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Rzeszowa. Zwłaszcza dotyczy to pociągu „Korona” (zrezygnowano z przejazdu Stalowa Wola Rozwadów-Stalowa Wola Południe-Stalowa Wola Rozwadów), dzięki czemu zysk czasowy wynosi ok. 30 minut. Zarówno „Korona”, jak i „Resovia” pojadą przez Tarnobrzeg.
W północnej części regionu nie będzie większych zmian w rozkładzie. Oferta między Łukowem a Terespolem została utrzymana na podobnym poziomie (10 par). O jedną parę mniej będzie za to pociągów na między Dęblinem–Łukowem. Z Dęblina nie odjedzie południowy pociąg, zaś z Łukowa – wieczorny. Utrzymane zostały połączenia Chełm/Lublina z Łukowem/Terespolem. Pojawił się pociąg „Podkowa”, który przejeżdża prawie całą zelektryfikowaną Lubelszczyznę – połączy Dorohusk z Terespolem.
Od września mają zacząć kursować pociągu Lublin-Port Lotniczy Lublin w Świdniku. Założono kursowanie 5 par pociągów.
interREGIO i REGIOekspres
Od 11 grudnia rozwinie się sieć połączeń dalekobieżnych samorządowego przewoźnika. Nowością będzie połączenie z Poznaniem składem REGIOekspres, zestawionym ze zmodernizowanych wagonów. Region ze stolicą kraju połączy także interREGIO „Bystrzyca” (kursuje w niedzielne popołudnia) i „Cisy” (wyjazd rankiem w soboty i poniedziałki). Oba pociągi rozpoczną bieg w Chełmie i pojadą z pominięciem stacji Pilawa i Otwock. Na odcinku Chełm-Lublin pojadą jako składy REGIO. Nowością będą także składy interREGIO z Wrocławia do Chełma - codzienny „Bolko” i kursująca w piątki i niedziele przez Łódź i Warszawę „Prosna”. W przeciwnym kierunku do stolicy Dolnego Śląska dotrze tylko „Bolko”. W wakacje pojedzie codzienny skład interREGIO „Harpun” do Kołobrzegu.
Organizatorem części pociągów jest Marszałek Województwa Lubelskiego. Do projektu umowy z przewoźnikiem włączono na całej trasie pociągi do Warszawy oraz pociąg „Bolko” do Wrocławia na odcinku Chełm-Lublin.
Na koniec
Ogłoszony rozkład jazdy wejdzie w życie z dniem 11 grudnia. Jednak jak dowiedział się „Rynek Kolejowy” już na początku przyszłego roku zostaną wprowadzone pewne zmiany (np. zlikwidowany zostanie pociąg Chełm-Zamość-Chełm „Podkomorzy”). Korekta rozkładu jazdy zapowiadana jest na 1 czerwca 2012r.
Ogłoszony rozkład jazdy pociągów znajduje się tutaj