Podczas planowanej modernizacji linii kolejowej nr 7 odcinek Otwock – Lublin, planowane jest okresowe wstrzymanie ruchu kolejowego. Będzie to bardzo duże utrudnienie zwłaszcza dla ruchu towarowego. W celu złagodzenia problemów, planowane jest m.in. przywrócenie ruchu kolejowego na łącznicy Adampol – Zadębie.
Objazdy nie tylko linią nr 30
Linia kolejowa nr 7 ma być modernizowana w latach 2017-2020. Jak wielokrotnie informowaliśmy na naszym portalu, okresowo ma być ona zamknięta dla ruchu kolejowego. Aby nie odciąć całkowicie od reszty kraju zwłaszcza znajdujących się na terenie województwa lubelskiego zakładów przemysłowych i innych generatorów ruchu towarowego położonych we wschodniej części regionu (np. Kopalnia Węgla Kamiennego Bogdanka, Cementownia Chełm, Cementownia Rejowiec, rejon przeładunkowy położony na styku torów normalnego i szerokiego Zawadówka – Dorohusk) przygotowywane są trasy objazdowe. W ramach projektu przebudowy linii nr 7 odcinek Otwock – Lublin zaplanowano prace na odcinku Łuków – Parczew linii nr 30, po którym obecnie nie jest prowadzony ruch kolejowy. Obecnie trwają postępowania przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy projektu prac i robót budowlanych, PKP PLK zamawia również materiały do ich zabudowy na tej trasie.
Potrzeba usprawnić ruch kolejowy
Jednak jeszcze alternatywna trasa, która może być wykorzystana przez przewoźników towarowych. Jest to ciąg komunikacyjny po odcinku Rejowiec – Zwierzyniec Towarowy linii nr 69 i linią nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe. Są to jednak linie jednotorowe, niezelektryfikowane i, zwłaszcza druga z wymienionych, w nie najlepszym stanie technicznym. To wszystko negatywnie wpływa na ich przepustowość.
Usprawnić ruch mogłoby również przywrócenie ruchu kolejowego na łącznicach. Dzięki linii nr 561 Adampol – Zadębie składy jadące po linii nr 7 z kierunku Chełma i Zamościa mogłyby wjeżdżać na „trzydziestkę”, omijając stację Lublin, która będzie modernizowana. Przywrócenie do ruchu łącznicy nr 563 Rejowiec Zachód – Rejowiec Południe mogłoby przyczynić się do usprawnienia wywozu „lubelskiego węgla” przez Roztocze. Projekt jej odbudowy znalazł się wprawdzie na liście rezerwowej przedsięwzięć, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach lubelskiego regionalnego programu operacyjnego, jednak jego realizacja nie jest pewna, a i przygotowanie projektu z dofinansowaniem unijnym jest czasochłonne.
Pierwsze prace już wykonano...
PKP PLK dostrzega potrzebę przygotowania infrastruktury w celu usprawnienia ruchu kolejowego podczas przebudowy strategicznego odcinka linii nr 7. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z Wydziału Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, planowane jest przywrócenie do ruchu linii nr 561 wraz z uruchomieniem posterunku Zadębie. Pewne prace związane zostały już wykonane. Na posterunku Adampol wymieniono rozjazd, po którym będzie możliwość wjazdu na łącznicę nr 561 z „siódemki”. Dodatkowo poprawiono wyjazd ze stacji Lublin Tatary i wzmocniono tor łącznicy nr 562, która na wspomnianym posterunku łączy się z linią nr 561. Całość prac kosztowała 550 tys. zł.
Narodowy zarządca linii kolejowych widzi potrzebę wykonania prac także na liniach nr 66 i 69.
– W ramach zagospodarowania oszczędności powstałych na realizacji zadań budżetowych, w 2016 roku planowane jest przeprowadzenie prac na liniach kolejowych nr 66, 68 (linia Lublin – Przeworsk – przyp. red.) i 69, które obejmą między innymi branżę drogową oraz prace związane z urządzeniami SRK. Efektem prac będzie m.in. likwidacja ograniczeń prędkości i zwiększenie przepustowości odcinka Zwierzyniec – Stalowa Wola Płd. – informuje Kwasiborski.
Niewykluczone, że przywrócona do ruchu zostanie również łącznica nr 563. Jednak w jej przypadku przedstawiciel PKP PLK wypowiada się ostrożnie.
– PLK rozważają udrożnienie łącznicy nr 563 Rejowiec Zachód – Rejowiec Południe, jednak nie możemy w tej chwili mówić o konkretach. Realizacja prac jest uzależniona od wysokości środków budżetowych, jakie zostaną przeznaczone na tę inwestycję – wyjaśnia.