Jedyna czynna kolej wąskotorowa w województwie lubelskim będzie modernizowana. Wykonane roboty pozwolą na przywrócenie połączenia z Nałęczowem. Realizacja projektu o wartości blisko 8,5 mln zł ma potrwać do 2020 r. Pierwszy przetarg ma zostać ogłoszony już w maju tego roku.
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa położona jest na terenie powiatów opolskiego i puławskiego. Obecnie przewozy realizowane są na odcinkach: Karczmiska – Opole Lubelskie, Karczmiska – Polanówka oraz Rozalin – Poniatowa. Wykonywane są połączenia turystyczne zgodnie z ogłoszonym rozkładem jazdy (w 2018 r. pociąg „Nadwiślanin” kursuje w niedziele od przełomu kwietnia i maja do końca września) oraz na zamówienie. Właścicielem kolei wąskotorowej o prześwicie 750 mm jest samorząd powiatu opolskiego, a operatorem tamtejszy Zarząd Dróg Powiatowych.
Rozwój kolejki z pomocą RPO
Połączenia turystyczne przywrócono w 2011 r. po kilku latach przerwy. Wydarzenie to poprzedziło wykonanie niezbędnych prac, zrealizowanych w ramach projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Z pomocą środków europejskich przyznanych w kolejnej edycji RPO, samorząd powiatu opolskiego w porozumieniu z gminami Karczmiska, Nałęczów, Poniatowa i Wąwolnica planuje wykonać kolejne prace. Rok temu podpisano umowę o dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej” między Województwem Lubelskim a Powiatem Opolskim. Wartość zadania wynosi prawie 8,5 mln zł, a dofinansowanie – 5,4 mln zł. Podstawowym celem projektu jest ochrona i wykorzystanie zasobów materialnego dziedzictwa kulturowego, co ma zostać osiągnięte poprzez m.in. zwiększenie aktywności i dodanie nowych funkcji Nadwiślańskiej KW oraz dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych. Realizacja prac wynikających z zakresu rzeczowego projektu ma rozpocząć się w tym roku i potrwać do 2020 r. Zgodnie z planem zamówień publicznych Starostwa Powiatowego w Opolu Lubelskim, już w maju 2018 r. ma zostać rozpoczęta procedura przetargowa. Wartość brutto zamawianych robót budowlanych określono na 2,1 mln zł. Jak ustalił „Dziennik Wschodni”, w bieżącym roku wyremontowany ma zostać odcinek z Karczmisk do Niezabitowa. Stanowi on fragment trasy do Nałęczowa.
Zakres rzeczowy projektu
Cały projekt obejmuje wykonanie wielu prac infrastrukturalnych. Jak wynika z dokumentacji opublikowanej na stronach opolskiego starostwa, zaplanowano remont torowiska na odcinku Nałęczów – Karczmiska oraz wybranych elementów infrastruktury na eksploatowanych odcinkach. Wymienionych zostanie ok. 10 tys. podkładów kolejowych. Wyremontowane będą 3 mosty kolejowe – nad rzeką Chodelką w Woli Rudzkiej, nad Janówką w Opolu Lubelskim (oba odcinek Rozalin – Opole Lubelskie) oraz nad Poniatówką w Majdanie Trzebieskim (odcinek Rozalin – Poniatowa). Wykonane zostaną remonty wiaduktu kolejowego w Opolu Lubelskim, 39 przepustów i 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Wybudowane będą perony – z kostki brukowej w Opolu Lubelskim oraz z tłucznia w Kęble koło Wąwolnicy oraz w Poniatowej (2 obiekty). W mieście powiatowym wyremontowana będzie rampa. Powstaną przejścia przez tory w Karczmiskach, Opolu Lubelskim i Poniatowej. Usunięcie zakrzaczeń zaplanowano na odcinku o długości 24 km drogi żelaznej. Urządzone zostaną parkingi.
Wyremontowany zostanie drewniany magazyn handlowy na stacji Karczmiska, adaptację na WC przejdzie budynek dawnej kuźni. Nowe wiaty wzniesione zostaną na stacjach Nałęczów, Opole Lubelskie i Wąwolnica (po dwa obiekty) oraz w Poniatowej i Niezabitowie Kolonii (po jednej budowli). Odrestaurowane będą wagony i ustawione na stacjach Nałęczów, Niezabitów Kolonia, Opole Lubelskie, Poniatowa i Wąwolnica. Zakłada się renowację 5 semaforów kształtowych.
Planowany jest także remont pługa odśnieżnego oraz przystosowanie trzech wagonów do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Pociąg do Nałęczowa w 2020 r.
Wszystkie prace powinny zostać zakończone w 2020 r. W efekcie realizowanego projektu „Nadwiślanin” znów dotrze do Nałęczowa. Przywrócenie połączeń do stacji położonej w Drzewcach dwukrotnie wydłuży obsługiwaną sieć tras Nadwiślańskiej KW (z ok. 20 do ponad 40 km), pozwoli również na odzyskanie styczności z koleją normalnotorową. Realizacja przewozów po malowniczym odcinku w rejonie Nałęczowa i Wąwolnicy powinna przyczynić się do większego zainteresowania turystów przejazdami po czynnych wąskich torach na Lubelszczyźnie.