Partnerzy serwisu:
Pasażer

Lubelskie: Mało szynobusów do realizacji wakacyjnego rozkładu jazdy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Lubelskie: Mało szynobusów do realizacji wakacyjnego rozkładu jazdy
Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych poinformował o problemach taborowych, w związku z powyższym pojawiła się konieczność wprowadzenia dodatkowych przesiadek na stacji Lublin i Rejowiec. Jednak zdaniem przewoźnika nie powinny one być dużym problemem dla podróżnych. Ponadto nie powodują opóźnień w ruchu pociągów.  

„W związku z długoterminowym wyłączeniem z eksploatacji autobusów szynowych nastąpią utrudnienia w podróży dla pociągów w relacjach Dęblin-Zamość-Dęblin oraz Lublin-Zamość. Utrudnienia będą wymagały przesiadania się podróżnych na wyznaczonych stacjach. O konieczności przesiadania się poinformuje każdorazowo drużyna konduktorska w pociągu. Stacjami, na których może wystąpić przesiadka to Lublin lub Rejowiec” – na początku lipca taki komunikat wydał Lubelski ZPR. Wskazana sytuacja dotyczy pięciu pociągów kursujących na trasie Dęblin – Lublin – Zamość – Bełżec – Jarosław.

Brak wystarczającej liczby sprawnych szynobusów w województwie lubelskim to nie nowość. Wynika ona z faktu głównie z uruchamiania połączeń na kolejnych odcinkach (w tym roku Lublin – Lubartów) oraz długotrwałych wyłączeń taboru, wynikających z wypadków na przejazdach kolejowych i uszkodzeń z tym związanych oraz awarii. Nie bez znaczenia jest także swoista alergia na uruchamianie autobusowej komunikacji zastępczej, która na Lubelszczyźnie pojawia się rzadko i wynika wyłącznie z prowadzonych odcinko robót infrastrukturalnych.

Największe braki w sezonie letnim

Najtrudniejsza sytuacja taborowa ma miejsce podczas uruchamiania połączeń sezonowych na łączących Zamość z Jarosławiem, czyli podczas długiego weekendu majowego oraz w wakacje. W najtrudniejszych sytuacjach uruchamiany jest skład złożony z lokomotywy i wagonu, co jednak z uwagi na wyższe koszty z tym związane nie jest pożądanych rozwiązaniem. Z „odsieczą” przybywają również szynobusy z terenu województwa podkarpackiego.

Nie jest zatem tajemnicą, że liczba szynobusów do realizacji sezonowego rozkładu jazdy pociągów nie jest wystarczająca. Nominalnie Lubelski ZKR ma na stanie 6 dwuczłononych autobusów szynowych serii SA134, 3 dwuczłonowe serii SA103 oraz dwa jednoczłonowe pojazdy serii SA107. Ta liczba pojazdów byłaby wystarczająca do realizacji założonego rozkładu jazdy. Jednak stale kilka pojazdów nie może być włączonych do obsługi połączeń.

Bez rezerwy

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Justyna Mądry, dyrektor Lubelskiego ZPR, obecnie wyłączone z eksploatacji są dwa spalinowe zespoły trakcyjne serii SA134 – nadpalony w wyniku wypadku na przejeździe SA134-019 oraz wysłany na przegląd gwarancyjny połączony z wymianą zestawów kołowych SA134-018. Ten ostatni pojazd został wyłączy  z eksploatacji na ok. 3 tygodnie przełomu lipca i sierpnia. Nie dało się tego zrobić wcześniej, ponieważ zdefektował inny pojazd – SA134-017. Usuwana w ramach gwarancji awaria na 2,5 miesiąca wyłączyła go z ruchu. 

- Wszystko to powoduje, że przez większość wakacji wyłączone są dwa z posiadanych sześciu autobusów szynowych SA134 – podkreśla Justyna Mądry. – A do realizacji zamówionej oferty sezonowej wymagana jest pełna dyspozycyjność 6 takich pojazdów – dodaje.

No i przesiadki

Konieczne zatem, tam, gdzie to możliwe, zastąpienie najpojemniejszych szynobusów pojazdami EN57. Do zmiany składów w ramach jednego pociągu dochodzi w Lublinie i Rejowcu. Skutkuje to jednak koniecznością przesiadania się pasażerów korzystających z bezpośredniego połączenia. Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych stoi na stanowisku, że wprowadzanie przesiadek w Lublinie praktycznie nie wpływa na komfort podróży. Wynika to z faktu, że tylko nieliczni pasażerowie podróżują muszą się przesiadać. Zdecydowana większość w ramach odcinków: Dęblin – Lublin i Lublin – Zamość.  O konieczności przesiadania się informuje drużyna konduktorska w pociągu, co również pozwala na to, że cała operacja zmiany składu nie była czasochłonna i pozwalała realizować założony rozkład jazdy. Inaczej sprawa wygląda z przesiadkami na stacji Rejowiec. Te jednak przewoźnik stara się ograniczać do minimum. Mają one miejsce, gdy dochodzi do awarii kolejnych pojazdów.

- Dążymy do tego, aby zamiany taboru w Rejowcu i konieczność przesiadek były zminimalizowane do sytuacji wyjątkowych, spowodowanych trudnościami taborowymi. Jednak dopiero otrzymanie nowego taboru (do końca września tego roku powinny przybyć zamówione dwa nowe szynobusy serii SA134 – przyp. red.) pozwoli na stabilność obsługi wszystkich pociągów zestawionych z autobusów szynowych z jednoczesnym zapewnieniem większego czasu na niezbędne przeglądy techniczne i naprawy, co wpłynie na większą niezawodność techniczną taboru – wyjaśnia Justyna Mądry. 

Jak podkreśla rozmówczyni „Rynku Kolejowego”, zamiana spalinowych zespołów trakcyjnych na elektryczne odpowiedniki, nie generuje opóźnień na szlakach kolejowych. Wprawdzie EN57 są wolniejsze minimalnie od szynobusów SA134, jednak rzeczywiste prędkości techniczne linii kolejowych niwelują te różnice. Pozwala to na przestrzeganie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie: Większy skład dla wracających z Roztocza

Pasażer

Lubelskie: Większy skład dla wracających z Roztocza

jar, Rynek Kolejowy 19 lipca 2013

PR Lublin: Synchronizacja pociągów z samolotami

Pasażer

PR Lublin: Synchronizacja pociągów z samolotami

jar, Rynek Kolejowy 30 października 2013

Lubelskie: Uruchomiono kasę na przystanku Świdnik Wschodni

Pasażer

Lubelskie: Uruchomiono kasę na przystanku Świdnik Wschodni

jar, Rynek Kolejowy 05 listopada 2013

Lubelskie: Zadowalająca frekwencja na reaktywowanej trasie

Pasażer

Lubelskie: Lepsza sytuacja taborowa w Przewozach Regionalnych

Pasażer

Lubelskie: SA134-019 czeka na odbudowę

Warte uwagi

Lubelskie: SA134-019 czeka na odbudowę

jar, Rynek Kolejowy 06 grudnia 2013

Zobacz również:

Lubelskie: Większy skład dla wracających z Roztocza

Pasażer

Lubelskie: Większy skład dla wracających z Roztocza

jar, Rynek Kolejowy 19 lipca 2013

PR Lublin: Synchronizacja pociągów z samolotami

Pasażer

PR Lublin: Synchronizacja pociągów z samolotami

jar, Rynek Kolejowy 30 października 2013

Lubelskie: Uruchomiono kasę na przystanku Świdnik Wschodni

Pasażer

Lubelskie: Uruchomiono kasę na przystanku Świdnik Wschodni

jar, Rynek Kolejowy 05 listopada 2013

Lubelskie: Zadowalająca frekwencja na reaktywowanej trasie

Pasażer

Lubelskie: Lepsza sytuacja taborowa w Przewozach Regionalnych

Pasażer

Lubelskie: SA134-019 czeka na odbudowę

Warte uwagi

Lubelskie: SA134-019 czeka na odbudowę

jar, Rynek Kolejowy 06 grudnia 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5