Na dworcu w Lublinie odbyła się prezentacja elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 zamówionych przez zarząd Województwa Lubelskiego w Newagu. Samorząd zwiększył pierwotne zamówienie z 8 do 9 sztuk.
– Łączna wartość umowy wynosi ponad 165 mln zł, z czego 130 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Zakup nowych składów to, po inwestycjach drogowych, kolejny krok w kierunku poprawy komunikacyjnej województwa lubelskiego. Realizowane inwestycje przekładają się bezpośrednio na komfort podróży, co dostrzegają pasażerowie korzystający z kolei. Kolej to także lepsza dostępność miejscowości i mobilność społeczeństwa, rozwój gospodarczy i lepszy klimat – mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. Podkreślał, że wymiana zespołów trakcyjnych w regionie ma odwrócić negatywny trend odchodzenia pasażerów od kolei.
Zwiększone zamówienie
Umowa pomiędzy województwem lubelskim a Newagiem na
dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych została zawarta 9 grudnia 2019 roku. Początkowo przedmiotem dostawy było 8 ezetów, jednakże zarząd województwa zwiększył pierwotne zamówienie do 9 sztuk. Pierwotnie wszystkie pojazdy miały zostać dostarczone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, tj. w IV kwartale 2021 roku, Newag podkreśla jednak, że
skrócił czas dostawy i przekazał zamawiającemu 30 września aż 7 pojazdów. Pozostałe 2 pojazdy, zgodnie z przedstawionym przez Newag harmonogramem, pojawią się do początku grudnia. Teraz województwo czeka na krok Polregio, które również chce kupić nowe pojazdy i zaplanować je do ruchu także w województwie lubelskim.
– Wkrótce ogłosimy przetarg na zakup kilkudziesięciu nowych składów elektrycznych, a docelowo naszą flotę zasili ponad 200 nowych pojazdów. Na Lubelszczyźnie nowe pociągi są szczególnie potrzebne. Dlatego jesteśmy wdzięczni panom marszałkom za wsparcie przy pozyskaniu nowego taboru – powiedział Artur Martyniuk, prezes Polregio.
– Jestem pewien, że pasażerowie województwa lubelskiego będą zadowoleni z komfortu i jakości podróżowania nowymi pojazdami Impuls 2. To sprawdzona platforma, która z powodzeniem sprawdza się już w 14 województwach Polski. Mam nadzieję, że te siedem pojazdów, które dziś do Państwa trafia to tylko początek inwestycji w transport kolejowy, który jest przecież tak istotny. Gratuluję Panu Marszałkowi i trzymam kciuki, by ten otrzymany „Impuls” był dobrym znakiem na przyszłość – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Krótki, cichy Impuls dla 105 pasażerówNowe ezety mogą osiągnąć prędkość do 160 km/h. Z taką prędkością wkrótce będą mogły kursować na trasie Warszawa – Dęblin. Region nie ukrywa, że w przyszłości będzie chciał wydłużyć relację części pociągów do Warszawy.
Pojazd prezentuje wysoki poziom wykonania. W środku jest bardzo duża przestrzeń dla wózków, rowerów, czy dużego bagażu. Co prawda rowerzystom zaserwowano niewygodne wieszaki, ale nie ma żadnego problemu z przewiezieniem jednośladów w pozycji poziomej. Nad drzwiami wejściowymi są nawiewy, które zatrzymują ciepło w środku pojazdu. W oknach są przeciwsłoneczne rolety.
Bardzo wygodne są fotele, pod którymi są ładowarki tradycyjne i usb. Nad przejściem międzywagonowym jest jedynie delikatna różnica poziomu podłogi. Pasażerom w wejściu do pojazdu pomaga wysuwany z taboru stopień. Maszyniści wydawali się niezwykle zadowoleni z możliwości prowadzenia nowego pociągu.
Ponadto na wyposażeniu znajdują się pętle indukcyjne, przydatne dla osób słabo słyszących (urządzenia te służą do przesyłania sygnału mowy lub innych sygnałów audio bezpośrednio ze źródła dźwięku – systemu nagłośnienia – do aparatów słuchowych odbiorców). Ezety zostały wyposażone także w system monitoringu wizyjnego, obejmującego swoim zasięgiem cały pojazd. Bezpieczeństwo pasażerów zwiększy umieszczony w każdym z pojazdów defibrylator AED.
Gościom zgromadzonym podczas pierwszego przejazdu dane było pojechać z prędkością 140 km/h na części odcinka z Lublina do Nałęczowa. Przy tej prędkości tabor jest bardzo cichy. Dużo dyskusji wywoływał wcześniej fakt zamówienia pojazdów dwuczłonowych. Zarówno prezes Newagu jak i marszałek województwa zaznaczali jednak, że możliwe będzie w przyszłości wydłużenie tego taboru nawet o dwa człony. W razie potrzeby pojazdy mogą jeździć trakcji podwójnej lub potrójnej.
Jakie trasy?
Pojazdy zostaną przekazane w dzierżawę operatorowi Polregio, który na zlecenie samorządu województwa realizuje przewozy o charakterze użyteczności publicznej w transporcie kolejowym. Przeznaczone zostaną do obsługi połączeń regionalnych, zastępując tym samym najstarsze niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 eksploatowane na zelektryfikowanych liniach kolejowych województwa lubelskiego, tj.:
- Nr 2 (odc. Łuków – Terespol);
- Nr 7 (odc. Dęblin – Lublin – Chełm);
- Nr 26 (odc. Łuków – Dęblin);
- Nr 68 (odc. Lublin – Kraśnik – Szastarka);
- Nr 581 (odc. Świdnik Miasto – Lublin Airport).