Od kilku lat pojawiają się propozycje zagospodarowania turystycznego terenów stacji oraz otoczenia linii kolejowej nr 81. Jest to efekt współpracy lokalnych samorządów powiatu włodawskiego i Gminy Ruda Huta z naukowcami i studentami kierunku architektura Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.
Przygraniczna linia lokalna
Linia kolejowa Chełm – Włodawa o długości ok. 45 km położona jest we wschodniej części województwa lubelskiego, nieopodal granicy z Ukrainą. Przecina tereny powiatów chełmskiego i włodawskiego oraz gmin: Chełm, Ruda Huta, Włodawa i Wola Uhruska. Obszary te, położone nieopodal granicznej rzeki Bug oznaczają się zwłaszcza wysokimi walorami przyrodniczymi. W celu poprawy dostępu komunikacyjnego do tych terenów rokrocznie w letnie i jesienne weekendy uruchamiane jest weekendowe połączenie pasażerskie. W tym rok ostatnie pociągi skończyły kursowanie w niedziele 29 września. Stan techniczny trasy powoduje, że czas przejazdu całej trasy wynosił ok. 80 minut.
Tereny omawiany obszarów pozbawione są większego przemysłu, dlatego jednostki samorządu terytorialnego starają się rozwijać turystykę. Pewną rolę w tym zakresie odgrywa omawiana linia kolejowa. Nie straciła jej nawet, kiedy okresowo był wstrzymany jakimkolwiek ruch pociągów pasażerskich. Nadal stacje kolejowe stanowiły ważne węzły szlaków pieszych i rowerowych.
Współpraca samorządu z naukowcami
W tym duchu od kilku lat funkcjonuje współpraca między zainteresowanymi jednostkami samorządu (później dołączyła położona w powiecie chełmskim Gmina Ruda Huta) oraz architektami z Politechniki Lubelskiej. Studenci (pod kierunkiem naukowców) wykonali prace związane z projektem koncepcji funkcjonalno-przestrzennej rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa. Dotyczyły one zagospodarowania terenów w rejonie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz wybranych obszarów. Efektem prac są liczne propozycje dla obszarów w znacznym stopniu zdegradowanych lub niedostatecznie zagospodarowanych. Realizacja przedsięwzięć ma pozwolić na stworzenie atrakcji turystycznych, przyciągających osoby pragnące odpocząć z dala od miejskiego zgiełku.
„Mobilne Stacje Kolejowe”
W materiałach będących efektem wykonanych prac są m.in. propozycje poprawy jakości infrastruktury kolejowej. Architekci zaproponowali, aby na przystankach osobowych ustawić obiekty dla podróżnych („Mobilne Stacje Kolejowe”). Założono, że będą one wykorzystywane w sezonie letnim, co należy łączyć z kursowaniem pociągów w tym okresie. Zaprojektowano kilka rodzajów obiektów. Wszystkie mają być dostępne dla osób niepełnosprawnych oraz wyposażone m.in. w zadaszone miejsca siedzące, chroniące przed deszczem i wiatrem, sanitariaty i stojaki rowerowe. Na części z nich przewidziano panele fotowoltaiczne, biletomat oraz w instalacje dla wykorzystania wody deszczowej. Bardziej zaawansowane budowle doposażono w telefony alarmowe, automaty z napojami i jedzeniem, wzmacniacze sygnału GMS, nadajniki Wi-fi oraz złącza do naładowania telefonów. Obiekty miałyby być znormalizowane, gabaryty większości z nich pozwalają na łatwe przemieszczanie ich np. na wagonach towarowych. Co istotne, wyglądem nawiązują do otoczenia m.in. poprzez wkomponowanie w elewacje drewnianych elementów.
Nowe atrakcje turystyczne „przy kolei”
Opracowano również propozycje zagospodarowania terenów przy stacyjnych. W podwłodawskim Orchówku dworzec powinien zostać zrewitalizowany, a w jego otoczeniu miałby powstać ośrodek z zespołem domków letniskowych, obiektem agroturystycznym, stawem i miejscem do wypoczynku dla przyjezdnych. W Woli Uhruskiej zaproponowano uatrakcyjnić przystacyjny park, aby stał się miejscem atrakcyjnym do wypoczynku. Propozycje dotyczą również Majdanu Stuleńskiego i Uhruska, gdzie zachowały się pozostałości podworskie z parkami. W pierwszym z wymienionych proponuje powstanie ośrodka hippicznego oraz cykliczne organizowanie jarmarku W ostatnim z wymienionych miejsc miałaby powstać m.in. Kruliczarnia – ośrodek zooterapeutyczny z ogólnodostępnymi ogrodami, gdzie na wolności mają żyć króliki, a w zachowanych dworze – uczelniany (Uniwersytet Rolniczy w Lublinie) obiekt noclegowy z salą konferencyjną.
Inne szanse na rozwój linii 81
Obok koncepcji rozwoju turystyki w rejonie drogi kolejowej Chełm – Włodawa, pojawiają się także propozycje. Należy do nich budowa przejścia kolejowe w Orchówku. o czym więcej informowaliśmy
tutaj. Szansą dla tej trasy jest również
wpisanie jej do rządowego programu Kolej Plus.