W przyjętej przez rząd uchwale dotyczącej Programu „Kolej Plus”, proponuje się m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 81. Może być to jedno z dwudziestu przedsięwzięć, dzięki którym ma zostać ograniczone wykluczenie komunikacyjne poprzez przywrócenie lokalnych połączeń kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe oszacowały wartość projektu na 230 mln zł.
Linia przy wschodniej granicy
Linia kolejowa nr 81 Chełm – Włodawa położono jest we wschodniej części województwa lubelskiego na terenie powiatów: chełmskich (grodzkiego i ziemskiego) oraz włodawskiego. Trasa o długości ok. 45 km przecina tereny gmin: Chełm (14,6 tys. mieszkańców), Ruda Huta (4,6 tys.), Wola Uhruska (3,8 tys.) i Włodawa (6 tys). Obecnie na trasie znajduje się 10 przystanków osobowych. Nie licząc Chełma, największe obsługiwane miejscowości to Ruda Huta (ok. 1 tys. mieszkańców), Ochrówek (1 tys.), Uhrusk (0,5 tys.) i Wola Uhruska (1,7 tys.). Ponadto na trasie znajdują się przystanki (Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Sobibór, Stulno), będące dobrym „punktem wypadowym” na szlaki piesze i turystyczne, prowadzące w pobliskie lasy, jeziora i nad rzekę Bug. Stacja końcowa znajduje się ok. 4 km od centrum Włodawy – miasta powiatowego liczącego ok. 13,3 tys. mieszkańców.
Linia kolejowa jest czynna. Są tam realizowane przewozy towarowe oraz sezonowe połączenia pasażerskie. Od reaktywacji trasy pociągi Przewozów Regionalnych kursują przez kilkanaście letnich i jesiennych weekendów w roku. W soboty i niedziele uruchomione są dwie pary pociągów. Układ połączeń jest taki, aby na stacji Chełm były zapewnione dogodne przesiadki na pociągi w/z kierunku Lublina. Decyzja o uruchomieniu połączeń zwykle zapada na wiosnę, dlatego na próżno szukać połączeń w obowiązującym rocznym rozkładzie jazdy.
Położona na terenach przygranicznych linia kolejowa znajduje się w niezadowalającym stanie technicznym. Świadczy o tym czas przejazdu między Chełmem a Włodawą, który w 2019 r. wynosił niespełna 80 minut. Z drugiej jednak strony staraniem PKP Polskich Linii Kolejowych w ostatnich latach wyremontowano kilka obiektów inżynieryjnych oraz wybudowano 3 nowe przystanki (
Ruda Huta, Majdan Stuleński i Okuninka Białe). Na znacznym odcinku usunięto pasy roślinności przy torze, co ma wpłynąć na bezpieczeństwo przewozów – przed laty zdarzały się przypadki najechania pojazdu na powalone drzewa.
Wieloletnie zabiegi o rozwój linii – bez powodzenia
Należy zauważyć, że rozwojem trasą są zainteresowane władze różnych szczebli samorządu. Największa szansa upatrywana jest w uruchomieniu kolejowego przejścia granicznego w Orchówku, gdzie do 1939 r. linia Chełm – Brześć przecinała Bug. Przedsięwzięcie zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i strategicznym. Bardziej ambitnym pomysłem była budowa nowej linii szerokotorowej. Pomysłodawcy wskazywali, że obok odbudowy mostu i rozbudowy stacji granicznej, należy wybudować nową linię z Włodawy do Chełma i dalej pod Zamość, aby połączyć ją z infrastrukturą spółki PKP LHS. Nie ma informacji, aby były podejmowane zabiegi w celu realizacji przedsięwzięć na linii nr 81.
W programie Kolej Plus, czy w Regionalnym Programie Operacyjnym?
W ostatnich miesiącach pojawiła się nowa nadzieja dla linii nr 81.
Została ona wymieniona w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. – Program Kolej+ przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w maksymalnie 85% ze środków Programu (dotyczy wydatków kwalifikujących się do wsparcia w ramach Programu), a w min. 15% ze środków samorządowych. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka we współpracy z samorządami będzie realizować ww. przedsięwzięcia – w odpowiedzi na interpelację posłów PiS (zgłaszającymi byli Anna Dąbrowska-Banaszek, Marcin Duszek, Sławomir Skwarek, Beata Strzałka i Tomasz Zieliński – przyp. red.) w sprawie linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa poinformował Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W dalszej części pisma wskazał, że linia znalazła się w załączniku do programu. Zaznaczył jednocześnie, że katalog ma charakter otwarty i samorządy nie są zobligowane do realizacji inwestycji.
Jak dodaje wiceminister, w ramach prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021–2027, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – podał Andrzej Bittel.
Szczegóły inwestycji nie są znane
Jak wynika z odpowiedzi na interpelację, dotychczas nie ustalono docelowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych omawianej linii. Będą one znane po przeprowadzeniu prac studialnych. Zatem zakres rewitalizacji linii Chełm – Włodawa w ramach ciągu Włodawa – Lublin nie jest jeszcze znany. W przyjętej przez rząd uchwale oszacowano koszt realizacji projektu na 230 mln zł.