W unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego raczej pewna jest realizacja jednej inwestycji. Przedstawiciel samorządu wojewódzkiego potwierdza, że raczej pewna jest kontynuacja modernizacji linii nr 30 Łuków – Lublin Północny.
W mijającej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 znalazło się kilka inwestycji w infrastrukturę kolejową. Wprawdzie ich liczba była największa spośród wszystkich regionów, które zdecydowały się na wsparcie PKP PLK w zakresie modernizacji linii kolejowych, to lubelskie zadania odznaczały się raczej niską wartością. Dlatego łączna wartość 6 projektów ponad 150 mln zł była podobna do np. jednego zadania wykonanego w województwie wielkopolskim.
Samorząd Województwa Lubelskiego również zaplanował wsparcie dla przedsięwzięć skutkujących poprawą stanu technicznego linii kolejowych. Projekty w tym zakresie ujawniono w Kontrakcie Wojewódzkim oraz projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Na liście podstawowych znalazła się kontynuacja prac na linii nr 30. W drugim z wymienionych dokumentów wpisano zadanie Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew o wartości 91,40 mln zł.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Paweł Florek, Inspektor ds. komunikacji i relacji z mediami w Departamencie Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz władze regionu uznały za priorytetową kontynuację rewitalizacji tej linii kolejowej.
– Dzięki środkom z poprzedniego programu regionalnego zmodernizowano część tej linii, między Lublinem a Lubartowem. W efekcie po 13 latach przerwy przywrócono ruch kolejowy na tej trasie. Ponadto projekt remontu jej kolejnej części, łączącej Parczew z Łukowem, ma spore szanse na wsparcie z Programu Polska Wschodnia 2014-2020. Dlatego, m.in. ze względu na wzajemną komplementarność ww. projektów z RPO 2014-2020, zdecydowano, że w pierwszej kolejności środki z nowego programu regionalnego mogłyby trafić na dalszą modernizację linii nr 30. Wynika to również ze strategicznej roli tej linii w kontekście planowanej modernizacji linii nr 7 z Lublina do Warszawy – wyjaśnia Paweł Florek.
Projekty rezerwowe
W projekcie Krajowego Programu Kolejowego na liście rezerwowej znalazły się 4 kolejne projekty. Dotyczą one poprawy stanu połączenia Lublina z Zamościem i południowo – wschodnią częścią regionu m.in. dzięki odbudowie łącznic w Rejowcu i Zawadzie. Na liście znalazły się zadania: Modernizacja linii kolejowej nr 69 Rejowiec – Hrebenne, Odbudowa łącznicy w Rejowcu między liniami 7 i 69, Odbudowa łącznicy w Zawadzie między liniami 69 i 72 i Modernizacja linii kolejowej nr 72 Zamość – Hrubieszów Miasto (na odc. Zawada – Zamość). Ich łączną wartość oszacowano na 407 mln zł i jest ona grubo ponad czterokrotnie wyższa niż projektu znajdującego się na liście podstawowej.
Wpisanie projektów na listę rezerwową daje pewną szansę na wykonanie wspomnianych projektów, jednak, jak podkreśla Paweł Florek, musi być spełnionych kilka warunków.
– O tym, czy inwestycje z listy rezerwowej, wymienione w projekcie uchwały rządu otrzymają dofinansowanie z RPO 2014-2020, zdecydują przede wszystkim możliwości finansowe zarządcy infrastruktury kolejowej (spółka będzie musiała zapewnić wkład własny do tych projektów) oraz dostępność wolnych środków w samym programie, które Zarząd Województwa Lubelskiego mógłby przeznaczyć na realizację ww. inwestycji. Ponadto spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie musiała udowodnić, że realizacja tych projektów wpisuje się w cele Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (z perspektywą do 2030 roku) oraz cele RPO 2014-2020 – kończy Inspektor ds. komunikacji i relacji z mediami.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.