PKP PLK publikuje harmonogram zamknięć torowych, jakie mają nastąpić w 2016 r. Prace związane głównie z utrzymaniem infrastruktury przewidziano na większości tras położonych w regionie lubelskim. Na uwagę zasługują roboty na odcinkach przeznaczonych do modernizacji w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz na większości linii lokalnych.
W dokumencie „Sieciowy harmonogram zamknięć torowych planowanych do wykonania w rozkładzie jazdy 2015/2016” znalazły się liczne prace, mające na celu utrzymanie lub przywrócenie dopuszczalnych prędkości rozkładowych. Mają one polegać na wykonaniu napraw głównych, napraw bieżących, remontów i napraw obiektów inżynieryjnych oraz modernizacji przejazdów kolejowych. Negatywną stroną wykonywanych robót są czasami długotrwałe przerwy w ruchu, co skutkuje zawieszeniem ruchu towarowego i wprowadzaniem autobusowej komunikacji zastępczej dla pasażerów.
Przed modernizacją – naprawy
W trwającej od niedawna perspektywie finansowej Unii Europejskiej zaplanowano modernizacje ważniejszych linii kolejowych. Wśród nich znalazł się odcinek linii nr 7 od granicy województwa do stacji Lublin oraz lubelska część linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Obecnie PKP PLK są na etapie pozyskiwania dokumentacji projektowej (linia nr 7) i dokumentacji przedprojektowej (linia nr 68). Mimo zbliżających się inwestycji zarządca infrastruktury kolejowej zakłada prace mające na celu utrzymanie w takim stanie infrastruktury, aby utrzymywana była rozkładowa prędkość.
W przypadku linii nr 7 zaplanowano naprawy bieżące torów od granicy regionu przez Lublin do stacji Chełm Wschodni. Robotami torowymi będzie objętych większość szlaków na tej trasie. W czasie prac zakłada się prowadzenie ruchu po jednym torze z ograniczeniem prędkości do 60 km/h.
Od maja do lipca 2016 r. będą zamykane szlaki między Rzeczycą a Stalową Wolą Rozwadów jednotorowej linii nr 68. Zostanie wykonana naprawa główna toru. W Lubelskiem przez 10 dni będzie zamknięty szlak „transgraniczny” Rzeczyca – Zaklików. W związku z powyższymi robotami niezbędne będzie wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej w miejsce pociągów pasażerskich (TLK i Regio).
Utrzymanie odcinków zmodernizowanych lub po naprawie głównej
PKP PLK zaplanowana również prace na odcinkach po poważnych robotach infrastrukturalnych. Naprawy bieżące maja być wykonane na jednotorowych liniach nr 30 odcinek Bystrzyca koło Lublina – Lublin Północny oraz na szlaku Zawada – Ruskie Piaski linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne. W związku z planowanymi pracami nastąpi przerwa w ruchu i wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. Warto jednak podkreślić, że w przypadku trasy łączącej m.in. Lublin z Zamościem, roboty infrastrukturalne zostaną wykonane podczas napraw obiektów inżynieryjnych między Krasnymstawem Fabrycznym a Krasnymstawem, kiedy i tak ruch pociągów nie będzie prowadzony. Ostatnie z wymienionych prac będą trwały od czerwca do września i będą wiązały się z przerwą w ruchu w tym czasie, a tym samym wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej dla pociągów pasażerskich łączących dwa największe miasta regionu.
Poprawią inne odcinki
Pracami będą objęte także trasy w kierunku Łukowa. Zaplanowano prace mające na celu udrożnienie linii nr 30. Z dokumentu wynika, że naprawę główną przejdzie odcinek w km 21,000 – 52,000, czy (w przybliżeniu) od stacji Radzyń Podlaski do Parczewa. Na linii nr 26 przeprowadzona zostanie naprawa główna toru nr 2 między Okrzeją a Dęblinem (szlaki i stacja Stawy). Na innej drodze żelaznej biegnącej do Łukowa z Pilawy, zaplanowano naprawę główną przejazdu kolejowego w km 135,368. W obu przypadkach, podczas prowadzonych inwestycji, ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po sąsiednim dla wyłączonego. Na linii nr 2 zaplanowano szlifowanie szyn na odcinku między Łukowem a Białą Podlaską.
Prace mają być prowadzone na Zamojszczyźnie. Obok wspomnianych prac na linii nr 69, zaplanowano naprawę główną na linii nr 72 odcinek Zamość – Werbkowice oraz „transgraniczny” szlak Biłgoraj – Stalowa Wola Południe. Ponadto naprawiony zostanie jeden obiekt inżynieryjny na linii nr 69 szlak Zwierzyniec Towarowy – Susiec.
Z harmonogramu wynika również, że naprawie głównej będzie podlegała linia szerokotorowa nr 63 między stacjami Wólka Okopska a Chełm Wschodni. Prace „zahaczą” o krótki odcinek (niespełna 1 km) zmodernizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 odcinka Dorohusk – Wólka Okopska. W związku z pracami dwukrotnie w ciągu roku jednotorowa linia kolejowa będzie zamknięta dla ruchu na blisko miesiąc.