Od niespełna dwóch lat pociągi pasażerskie nie obsługują żadnej ze stacji linii nr 7 położonych między Chełmem a granicą państwa. Dzieje się tak, mimo że kursują tamtędy do trzech pociągów międzynarodowych dziennie. PKP Intercity nie zdradza planów na przyszłość dotyczących odcinka Chełm – Dorohusk.
Pociągi tylko do przejazdów przez granicę
Odcinek Chełm – Dorohusk linii nr 7 o długości ok. 21 km nie jest obecnie obsługiwany w komunikacji krajowej. Ostatnie dostępne pociągi dla podróżnych wsiadających w Dorohusku zlikwidowano w grudniu 2016 r. Około rok wcześniej wstrzymano obsługę połączeń regionalnych. Jeszcze w pierwszych dniach grudnia 2015 r. 2 pary pociągów regionalnych zatrzymywały się na przystanku Chełm Cementownia oraz stacjach Brzeźno, Wólka Okopska oraz Dorohusk. Likwidację połączeń należy łączyć z niewielką liczbą podróżnych korzystających ze składów przewoźników, a ta była wynikiem dużej konkurencji ze strony przewoźników drogowych, niekorzystnej lokalizacji peronów względem pobliskich miejscowości oraz niewielkiej liczby kursujących pociągów.
Mimo wstrzymania kursowania pociągów obsługujących ruch krajowy, po trasie jeżdżą składy PKP Intercity obsługujące połączenia krajowe. Spółka uruchamia pociąg Kiev Express łączący stolice Polski i Ukrainy. Dodatkowo, od stosunkowo niedawna, funkcjonują połączenia Chełma z Kowlem i Zdołbunowem – jedna para pociągów kursuje codziennie, druga w weekendy. Nawiasem mówiąc, nastąpi pogorszenie oferty. Z rozkładu opublikowanego na stronach Portalu Pasażera wynika, że od 3 września pozostanie tylko jedno połączenie do Zdołbunowa – weekendowy, popołudniowy pociąg zostanie zlikwidowany.
PKP IC poinformuje o planach w „niedalekiej przyszłości”
Kursowanie pociągów międzynarodowych po trasie bez krajowego ruchu pasażerskiego nasuwa pytanie o możliwość ich udostępnienia „krajowym” podróżnym. Jest ono o tyle zasadne, że Kiev Express już od stacji granicznej prowadzi wagony pociągu TLK Chełmianin, które od Chełma są już dostępne dla podróżnych. Natomiast przewozy Chełm – Kowel/ Zdołbunów realizowane są spalinowymi zespołami trakcyjnymi Kolei Ukraińskich, które z powodzeniem mogą obsługiwać ruch regionalny.
Na pytanie o możliwość przywrócenia obsługi odcinka Chełm – Dorohusk zapytaliśmy PKP Intercity. – O zmianach w rozkładzie jazdy, w tym planach dla odcinka Chełm – Dorohusk, PKP Intercity będzie informować w niedalekiej przyszłości – odpowiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity.
Odcinek poza krajowym planem transportowym...
Dokumenty planistyczne dotyczące transportu kolejowego nie dają zbytniego optymizmu co do możliwości przywrócenia połączeń. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” nie zakłada obsługi odcinka Chełm – Dorohusk. Dotyczy to zarówno scenariusza podstawowego, jak i pożądanego. Nie przewiduje się również organizowanej oferty sezonowej.
Natomiast powrót pociągów regionalnych w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim” obwarowany został warunkami. Marszałek Województwa może zorganizować pociągi na tej trasie „po zapewnieniu współfinansowania przez organizatorów właściwych ze względu na zasięg przewozów (czyli Powiatu Chełmskiego i ewentualnie Gminy Dorohusk – przyp. jar) lub z uwagi na ważny interes społeczny”.