fot. MOs810, lic. CC BY-SA 3.0Pociąg specjalny w Hrubieszowie
Samorząd województwa lubelskiego nie zamierza uruchamiać przewozów kolejowych do Hrubieszowa. Prowadząca tam linia nr 72 jest czynna w ruchu pasażerskim dzięki dwóm parom kursów dalekobieżnych. Oferta nie zostanie rozszerzona o połączenia do Zamościa czy Lublina. Region wskazuje na brak potencjału demograficznego, niewystarczającą ilość środków finansowych w budżecie i niedostatki infrastruktury.
Od kilku lat po długiej przerwie do Hrubieszowa docierają pociągi pasażerskie. Uruchamia je jednak wyłącznie PKP Intercity, które oferuje obecnie dwie pary kursów dalekobieżnych dziennie (przy czym aktualnie na odcinku do Zamościa przewozy są realizowane okresowo zastępczą komunikacją autobusową). Na linii kolejowej nr 72 Zawada – Hrubieszów Miasto pomiędzy przystankami Zamość Wschodni i Hrubieszów Miasto nie jest natomiast prowadzony ruch regionalny.
Plan transportowy przewiduje możliwość uruchomienia kursów, ale nie będzie ona wykorzystana
Mieszkańcy wschodniej części Lubelszczyzny nie mogą liczyć na zmianę tego stanu i wprowadzenie do rozkładu jazdy pociągów Regio. – Nie planujemy zarówno w najbliższym czasie, jak i w rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022 uruchamiania połączeń kolejowych łączących Hrubieszów z Zamościem, Lublinem oraz innymi miastami regionu – mówi Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Powołuje się on na zapisy Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, tzw. planu transportowego, który został uchwalony przez radnych w 2014 r.
Dokument ten przewiduje możliwość uruchomienia przewozów z Zamościa do Hrubieszowa przez Miączyn i Werbkowice, ae jedynie w przypadku posiadania wystarczających środków finansowych. Nasz rozmówca wskazuje także na drugi postawiony w planie warunek. Ma być nim „zaistnienie odpowiednich warunków demograficznych z jednoczesną poprawą [stanu] infrastruktury kolejowej”.
Prawie dwie dekady bez pociągów osobowych
Dalekobieżne pociągi pasażerskie wróciły do Hrubieszowa w grudniu 2017 r. Wówczas PKP Intercity uruchomiło pierwszy w swojej historii codzienny kurs rozpoczynający bieg na stacji Hrubieszów Miasto: IC „Hetman” do Jeleniej Góry. Wcześniej ogólnodostępne połączenia tego przewoźnika pojawiały się w rozkładzie jazdy, ale jedynie incydentalnie. Jednorazowe przejazdy organizowano z okazji pielgrzymek do Częstochowy.
Pociągi regionalne nie docierają zaś do granicznego miasta od 2004 r. Ostatnie rozkłady jazdy przewidywały jednak tylko jedną parę kursów w kierunku Zamościa na dobę. W ostatnich latach pojawiały się różne koncepcje obsługi linii nr 72 szynobusami. Ostatecznie jednak nigdy nie doczekały się one realizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.