Trwają negocjacje dotyczące przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Dlatego jeszcze nie wiadomo, czy w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2021–2027 znajdą się środki na kolejowe inwestycje infrastrukturalne oraz zakup taboru do obsługi połączeń regionalnych – informuje „Rynek Kolejowy” przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Rewitalizacja linii z programu Kolej + czy RPO WL?Jak informowaliśmy na naszym portalu, jedną z inwestycji wskazanych do realizacji w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej jest połączenie Włodawa – Chełm – Lublin, o czym napisał w odpowiedzi na interpelację poselską nr 858 w sprawie linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W piśmie skierowanym do Marszałka Sejmu RP napisał również, że możliwa jest rewitalizacja linii trasy z innych źródeł finansowania. –Jednocześnie w ramach trwających prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021-2027 PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – napisał.
Negocjacje trwają…„Rynek Kolejowy” zwrócił się do samorządu województwa lubelskiego z prośbą o podanie bardziej szczegółowych informacji. W odpowiedzi przesłanej do „Rynku Kolejowego” Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego napisał, że jeszcze nie wiadomo, jakie przedsięwzięcia będą mogły uzyskać wsparcie ze środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2021–2027. Trwają jeszcze negocjacje dotyczące możliwości wsparcia zakupu taboru. Propozycja Komisji Europejskiej z maja 2018 r. dopuszcza taką możliwość, natomiast odmienne zdanie w tej sprawie ma Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski.
Sprawą otwartą pozostaje również finansowanie inwestycji infrastrukturalnych ze środków regionalnych programów operacyjnych. – Trwające negocjacje międzyinstytucjonalne na temat kształtu przyszłej Polityki Spójności na lata 2021–2027 uniemożliwiają określenie zakresu wsparcia infrastruktury kolejowej z przyszłego RPO WL. W obecnej perspektywie zgłaszane są trudności w realizacji projektów kolejowych dofinansowanych ze środków obecnych RPO w skali całego kraju, co potwierdza strona rządowa. Kwestia słabego postępu w realizacji wysokobudżetowych inwestycji kolejowych była wielokrotnie poruszana podczas spotkań rocznych z Komisją Europejską. Ze wstępnych stanowisk prezentowanych przez przedstawicieli Komisji Europejskiej wynika, że wobec wskazanych powyżej trudności jest mało prawdopodobne, ażeby interwencja w infrastrukturę kolejową była realizowana z poziomu regionalnego – wyjaśnia Remigiusz Małecki.
Z dalszej części odpowiedzi wynika, że inwestycje infrastrukturalne najprawdopodobniej będą mogły być realizowane w krajowych programach będących kontynuacjami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, bądź Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. – Niestety Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w projekcie Założeń do Umowy Partnerstwa na lata 2021–2027 tych zagadnień nie podejmuje – zaznacza rzecznik prasowy.
Strategia przynajmniej na razie bez linii 81Z informacji uzyskanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego wynika, że położone w regionie odcinki sieci przeznaczone do rewitalizacji zostaną określone w aktualizacji Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego. Należy on do dokumentów warunkujących wydatkowanie funduszy europejskich przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, zresztą nie tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2021–2027. Dokument ma być wypracowany ze wsparciem Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy JASPERS.
Należy zauważyć, że w obowiązującym Programie Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego na liście linii kolejowych do rewitalizacji nie znalazła się linia 81. Również w projekcie aktualizacji, który został przedłożony do konsultacji społecznych w ubiegłym roku, droga kolejowa łącząca Chełm z Włodawą nie była rozważana pod kątem realizacji takiej inwestycji. Na liście projektów znalazł się odcinek Parczew – Lubartów linii nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz projekty wpisujące się w poprawę połączenia Lublina z Zamościem, czyli modernizacje linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz fragmentu z Zawady do Zamościa linii nr 72. Na liście projektów znalazła się odbudowa łącznic omijających stacje Rejowiec i Zawada.