Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelskie: Co obiecały wybrane władze w sprawie kolei?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelskie: Co obiecały wybrane władze w sprawie kolei?
fot. jar (2012)
Kilka tygodni temu zakończyły się wybory samorządowe. Obecnie wybrane władze województwa, powiatów i miast zaczynają urzędowanie. Postanowiliśmy przyjrzeć się zamierzeniom partii, która wygrała wybory do sejmiku wojewódzkiego, oraz poszukać zagadnień dotyczących transportu kolejowego w programach wybranych prezydentów i burmistrzów miast położonych „przy kolei”.

W województwie lubelskim wybory wygrało Prawo i Sprawiedliwość i będzie rządzić samodzielnie. Wśród głównych haseł wyborczych, zamieszczonych w „#DobryProgram” dotyczących transportu kolejowego znalazły się przedsięwzięcia już realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Co ciekawe, wskazano inwestycje wykonywane z pomocą środków unijnych z programów europejskich, krajowych lub makroregionalnych. Są to: modernizacja wschodnich stacji linii kolejowych nr 2, przebudowa odcinka linii nr 7 oraz modernizacja wraz z elektryfikacją odcinka linii nr 68.

Najciekawszą propozycją było „Przywrócenie połączeń kolejowych z Zamojszczyzną”. Tereny południowo-wschodnie regionu są obecnie praktycznie pozbawione połączeń regionalnych, za które odpowiada samorząd wojewódzki. Nie wiadomo jednak jaka będzie praktyczna realizacja tego punktu programu, skoro od niedawna Zamość i Hrubieszów (choć w bardzo w ograniczonym zakresie) mają połączenia kolejowe z południową częścią kraju. Czy realizacja tego punktu programu będzie polegała na przywróceniu połączeń regionalnych między Hrubieszowem, Biłgorajem a Hrebennem? A może nowe władze wystarają się o zapowiadane połączenie PKP Intercity Hrubieszowa z Lublinem i dalej z Warszawą? Czy znajdą środki na łącznice usprawniające ruch pasażerski między Lublinem a Zamościem? Zamierzenia nowego zarządu województwa zapewne zostaną ujawnione w najbliższych miesiącach.

Innym interesującym wątkiem jest brak odniesienia się w „#DobrymProgram” dla województwa do przedsięwzięć zaplanowanych do realizacji w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz w rządowym Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej.

Lublin

W mieście wojewódzkim zmiany na stanowisku prezydenta miasta nie będzie. Prezydent Krzysztof Żuk został wybrany już w pierwszej turze wyborów. W programie wyborczym wśród kluczowych przedsięwzięć do realizacji na kolejną kadencję najważniejszą inwestycję „przy kolei” jest Budowa Dworca Metropolitarnego w rejonie stacji Lublin. Efektem inwestycji ma być integracja publicznego transportu kolejowego oraz autobusowego w komunikacji regionalnej i lokalnej.

Jednym z tematów kampanii wyborczej było wybudowanie dojazdu do będącego w budowie przystanku kolejowego Lublin Zachód. Na łamach lokalnych mediów przedstawicielka komitetu wyborczego prezydenta Żuka poinformowała, że dzięki staraniom samorządu lokalnego drogę wybuduje prywatna firma realizująca inwestycje mieszkaniowe w tej części miasta. Nie podała jednak szczegółów.

Inne miasta

W programach zwycięskich prezydentów i burmistrzów innych miastach regionu tematy kolejowe nie odgrywały większej roli. Więcej zainteresowania budziła autobusowa komunikacja miejska. W programach i debatach pojawiły się głosy o uruchomieniu lub rozwoju transportu publicznego. Wspominali o tym m.in. Jakub Banaszek, prezydent Chełma, Beata Siedlecka, burmistrz Dęblina, Piotr Płudowski, burmistrz Łukowa, Robert Kościuk, burmistrz Krasnegostawu oraz Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa. Pojawiły się nawet zamierzenia wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej (Jakub Banaszek).

Wątki kolejowe również były obecne w programach wyborczych. Nowy burmistrz Krasnegostawu zapowiada zagospodarowanie przez miasto niszczejącej nieruchomości dworca PKP. Prezydent Chełma chwalił się działaniami spółek kolejowych w rejonie Chełma – zrealizowanymi w ostatnim czasie pracami na infrastrukturze kolejowej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz planowaną przebudową dworca kolejowego Chełm. Chyba jako jedyny wśród wybranych włodarzy miast zapowiedział budowę „hubu logistycznego”. Czas pokaże, jaką rolę będzie w nim odgrywał transport kolejowy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Zintegrowany transport

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 19 października 2018

Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Zintegrowany transport

Warszawa. Trzaskowski na Służewcu obiecał metro, tramwaj i SKM-kę

Zintegrowany transport

Kaznowska: Transport w Warszawie to nie ruina. Nie róbmy tutaj Sofii

Zintegrowany transport

Wybory 2018. Janusz Korwin-Mikke: Usunąć tramwaje z centrum

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Zintegrowany transport

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 19 października 2018

Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Zintegrowany transport

Warszawa. Trzaskowski na Służewcu obiecał metro, tramwaj i SKM-kę

Zintegrowany transport

Kaznowska: Transport w Warszawie to nie ruina. Nie róbmy tutaj Sofii

Zintegrowany transport

Wybory 2018. Janusz Korwin-Mikke: Usunąć tramwaje z centrum

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5