Kilka tygodni temu zakończyły się wybory samorządowe. Obecnie wybrane władze województwa, powiatów i miast zaczynają urzędowanie. Postanowiliśmy przyjrzeć się zamierzeniom partii, która wygrała wybory do sejmiku wojewódzkiego, oraz poszukać zagadnień dotyczących transportu kolejowego w programach wybranych prezydentów i burmistrzów miast położonych „przy kolei”.
W województwie lubelskim wybory wygrało Prawo i Sprawiedliwość i będzie rządzić samodzielnie. Wśród głównych haseł wyborczych, zamieszczonych w „#DobryProgram” dotyczących transportu kolejowego znalazły się przedsięwzięcia już realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Co ciekawe, wskazano inwestycje wykonywane z pomocą środków unijnych z programów europejskich, krajowych lub makroregionalnych. Są to: modernizacja wschodnich stacji linii kolejowych nr 2, przebudowa odcinka linii nr 7 oraz modernizacja wraz z elektryfikacją odcinka linii nr 68.
Najciekawszą propozycją było „Przywrócenie połączeń kolejowych z Zamojszczyzną”. Tereny południowo-wschodnie regionu są obecnie praktycznie pozbawione połączeń regionalnych, za które odpowiada samorząd wojewódzki. Nie wiadomo jednak jaka będzie praktyczna realizacja tego punktu programu, skoro od niedawna Zamość i Hrubieszów (choć w bardzo w ograniczonym zakresie) mają połączenia kolejowe z południową częścią kraju. Czy realizacja tego punktu programu będzie polegała na przywróceniu połączeń regionalnych między Hrubieszowem, Biłgorajem a Hrebennem? A może nowe władze wystarają się o zapowiadane połączenie PKP Intercity Hrubieszowa z Lublinem i dalej z Warszawą? Czy znajdą środki na łącznice usprawniające ruch pasażerski między Lublinem a Zamościem? Zamierzenia nowego zarządu województwa zapewne zostaną ujawnione w najbliższych miesiącach.
Innym interesującym wątkiem jest brak odniesienia się w „#DobrymProgram” dla województwa do przedsięwzięć zaplanowanych do realizacji w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz w rządowym Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej.
LublinW mieście wojewódzkim zmiany na stanowisku prezydenta miasta nie będzie. Prezydent Krzysztof Żuk został wybrany już w pierwszej turze wyborów. W programie wyborczym wśród kluczowych przedsięwzięć do realizacji na kolejną kadencję najważniejszą inwestycję „przy kolei” jest Budowa Dworca Metropolitarnego w rejonie stacji Lublin. Efektem inwestycji ma być integracja publicznego transportu kolejowego oraz autobusowego w komunikacji regionalnej i lokalnej.
Jednym z tematów kampanii wyborczej było wybudowanie dojazdu do będącego w budowie przystanku kolejowego Lublin Zachód. Na łamach lokalnych mediów przedstawicielka komitetu wyborczego prezydenta Żuka poinformowała, że dzięki staraniom samorządu lokalnego drogę wybuduje prywatna firma realizująca inwestycje mieszkaniowe w tej części miasta. Nie podała jednak szczegółów.
Inne miastaW programach zwycięskich prezydentów i burmistrzów innych miastach regionu tematy kolejowe nie odgrywały większej roli. Więcej zainteresowania budziła autobusowa komunikacja miejska. W programach i debatach pojawiły się głosy o uruchomieniu lub rozwoju transportu publicznego. Wspominali o tym m.in. Jakub Banaszek, prezydent Chełma, Beata Siedlecka, burmistrz Dęblina, Piotr Płudowski, burmistrz Łukowa, Robert Kościuk, burmistrz Krasnegostawu oraz Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa. Pojawiły się nawet zamierzenia wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej (Jakub Banaszek).
Wątki kolejowe również były obecne w programach wyborczych. Nowy burmistrz Krasnegostawu zapowiada zagospodarowanie przez miasto niszczejącej nieruchomości dworca PKP. Prezydent Chełma chwalił się działaniami spółek kolejowych w rejonie Chełma – zrealizowanymi w ostatnim czasie pracami na infrastrukturze kolejowej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz planowaną przebudową dworca kolejowego Chełm. Chyba jako jedyny wśród wybranych włodarzy miast zapowiedział budowę „hubu logistycznego”. Czas pokaże, jaką rolę będzie w nim odgrywał transport kolejowy.