Wydłużająca się modernizacja linii nr 7 między Dęblinem a Lublinem stanowi poważną uciążliwość zwłaszcza dla przesiadających z pociągów dalekobieżnych do składów regionalnych zmierzających do Chełma i Świdnika. Wydaje się, że rozsądnym rozwiązaniem byłby dodatkowy postój na przystanku Lublin Północny. Wprawdzie technicznie jest to możliwe, ale PKP Intercity nie planuje obsługi tej stacji, także w sytuacjach wyjątkowych.
Lublin – odległy peron IV
Wiele na to wskazuje, że jeszcze dłuższy czas potrwa zamknięcie odcinka Dęblin – Lublin. W ramach prac modernizacyjnych na stacji Lublin istniejący tunel został zamknięty, a ruch między dworcem a peronami II i IV odbywa się przejściami tymczasowymi. Zwłaszcza dojście do drugiej z wymienionych budowli, przy której podstawianych jest większość pociągów kursujących w kierunku Świdnika i Chełma, jest uciążliwy. Dotyczy to zwłaszcza osób przesiadających się z pociągów dalekobieżnych, którzy muszą pokonywać, nierzadko z bagażami, dystans liczący nawet pół kilometra. Konieczność aż tak długiego marszu może zniechęcać do korzystania z transportu kolejowego. Poszkodowani mogą być również podróżni korzystający z połączeń regionalnych, ponieważ ich pociągi mogą mieć późniejszy odjazd ze względu na oczekiwanie na przesiadających się.
Dlatego wydaje się zasadne, aby przynajmniej w sytuacjach opóźnień pociągów dalekobieżnych, była możliwość zorganizowania przesiadek na przystanku Lublin Północny. Pozwoliłoby to na skrócenie czasu na przesiadkę, gdzie nawet droga przejścia między peronami jest zdecydowanie krótsza.
PKP IC: Obsługa Lublina Północnego nie jest planowana
Jak wynika z udzielonej odpowiedzi „Rynkowi Kolejowemu” przez Agnieszkę Serbeńską, rzecznik PKP Intercity, przewoźnik nie planuje obsługi Lublina Północnego w rozkładzie jazdy 2018/2019. Nie zakłada się również awaryjnego zatrzymywania pociągów dalekobieżnych na wymienionym przystanku w celu ułatwienia przesiadek na pociągi regionalne zmierzające w kierunku Chełma i Świdnika.
PKP PLK: Postój awaryjny jest możliwy
Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformował „Rynek Kolejowy”, że generalnie przy peronach mogą zatrzymywać się pociągi z wcześniej zaplanowanymi postojami. – Na stacjach i przystankach mogą zatrzymywać się pociągi, których postoje zostały uwzględnione w obowiązującym rozkładzie jazdy. Inne niż wynikające z rozkładu jazdy skomunikowanie pociągów np. na stacji Lublin Północny może nastąpić jedynie w sytuacjach awaryjnych po uprzednim zgłoszeniu takiej potrzeby do PLK oraz wyrażeniu zgody przez zainteresowanych przewoźników – wyjaśnia Karol Jakubowski.
Odnosząc się do pytania o przesiadki na remontowanej stacji Lublin, wskazał, że „obecnie PLK nie notują problemów z przesiadkami na stacji Lublin”. Zapewnił, że pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy, a podróżni mają wystarczającą ilość czasu na przesiadki (20 minut).