Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lubelskie a Kolej2022

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lubelskie a Kolej2022
Centrum Zrównoważonego Transportu ogłosiło plebiscyt na kolejowe przedsięwzięcia dotyczące infrastrukturze kolejowej, głównie wykorzystywanej w ruchowi regionalnym i lokalnym. Celem działania było m.in. pokazanie możliwości wydatkowania środków z funduszy unijnych na inwestycje we wszystkich regionach kraju.

Założenia projektu

Inicjatywa KOLEJ2022 polega na przedstawieniu samorządowcom decydującym o podziale środków pomocowych z Unii Europejskiej, jakie inwestycje w obszarze kolei mogą być zrealizowane. W ocenie autorów przedsięwzięcia, ich wykonanie mogłoby przyczynić się do wzrostu liczby podróżnych, a tym samym większego znaczenia kolei w transporcie pasażerów.

Jednym z elementów przedsięwzięcia Centrum Zrównoważonego Transportu było pokazanie, jakie przedsięwzięcia cieszą się poparciem społecznym. W tym celu zorganizowano plebiscyt, podczas którego internauci mogli oddawać swoje głosy na preferowane przedsięwzięcia.

W Lubelskiem

W ramach plebiscytu pod głosowanie poddano 8 propozycji. Większość przedsięwzięć dotyczyło wschodniej i południowo-wschodniej części regionu. Polegały one głównie na rewitalizacji linii kolejowych, budowy krótkich odcinków nowych tras lub odbudowy zlikwidowanych łącznic oraz budowy nowych przystanków kolejowych. Głosów oddano 1666.

Wyniki głosowania są raczej zaskakujące, zwłaszcza jeśli dotyczy to zadania zwycięskiego. Na pierwszym miejscu, z liczbą głosów 669, czyli blisko trzykrotnie większą niż kolejne zadanie, plebiscyt wygrał projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa wraz z jej przedłużeniem do centrum Włodawy. W ocenie autorów niezbędne prace można wykonać za 52 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się budowa nowych przystanków kolejowych w Zamościu (225 głosów). Sporo głosów padło na kontynuacje prac na linii nr 30 – głosujący wskazali potrzebę rewitalizacji odcinków Łuków – Parczew oraz dalszą poprawę parametrów szlaku Parczew – Lubartów. Na miejscach 5-7 znalazły się zadania dotyczące połączenia Lublina z Zamościem i Roztoczem. Wyrażono w ten sposób postulaty w kierunku odbudowy łącznic pozwalających zlikwidować zmianę kierunku jazdy na stacjach Rejowiec i Zawada oraz rewitalizację odcinka Zawada – Hrebenne linii nr 69. Najmniej głosów wskazało na potrzebę kontynuacji prac na linii szerokotorowej Dorohusk – Zawadówka.

W nawiązaniu do regionu lubelskiego warto podkreślić, że w głosowaniu na projekty w województwie podkarpackim najwięcej głosów padło na rewitalizację linii nr 101 Munina - Hrebenne, która na krótkim odcinku przebiega przez region lubelski. Natomiast może dziwić brak projektów dotyczących poprawy stanu technicznego linii nr 72 Zawada – Hrubieszów (poza przystankami w Zamościu), a także zwiększenia dostępności do transportu kolejowego w Lublinie.

Jakie plany ma PKP PLK?

Warto podkreślić, że jest szansa na realizację części z głosowanych projektów. Można powiedzieć nawet więcej – jeden z nich, polegający na budowie przystanków kolejowych w Zamościu jest już na etapie robót budowlanych. Duża szansa jest również na kontynuacje modernizacji linii nr 30 między Łukowem a Lubartowem oraz linii szerokotorowej między Wólką Okopską a Zawadówką. Oba zamierzenia inwestycyjne znalazły się w propozycjach realizacji w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020. Lubelscy kolejarze zabiegają o budowę kolejowego przejścia we Włodawie, co wiązałoby się z poprawą stanu technicznego linii nr 81. Pewnym sukcesem było wpisanie tego zamierzenia do  Strategii Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Lwowskiego, Obwodu Wołyńskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014 – 2020, dokumentu określającego m.in. cele do realizacji odnośnie infrastruktury transportowej, położonej na terenie wymienionych jednostek administracji w Polsce, na Białorusi i Ukrainie. Na przyszły rok pewne prace zarządca infrastruktury kolejowej zaplanował na linii nr 69.

Będą efekty?

Zorganizowany plebiscyt to forma sondażu na temat potrzeb związanych z poprawą stanu infrastruktury kolejowej, głównie dla ruchu regionalnego i lokalnego. Wśród osób, które dowiedziały się o przedsięwzięciu i zagłosowały na lubelskie projekty, zdecydowanie wygrał projekt nowatorski i odważny, bo doprowadzający kolej do Włodawy – miasta powiatowego nad Bugiem. Czy jednak przebije się on (zresztą tak jak inne projekty zasygnalizowane projekty, które nie są przeznaczone do wykonania) do świadomości zainteresowanych społeczności lokalnych i decydentów? Jeśli tak, to efekt przedsięwzięcia informacyjnego Centrum Zrównoważonego Transportu zostanie osiągnięty.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trasa do Zakopanego: W styczniu znikną ograniczenia na przejazdach

Infrastruktura

Trasa do Zakopanego: W styczniu znikną ograniczenia na przejazdach

Roman Czubiński 10 stycznia 2019

CZT: Niewykorzystane szanse polskiej kolei, czyli miliardy utopione w infrastrukturę bez efektu

Infrastruktura

CZT: Niewykorzystane szanse polskiej kolei, czyli miliardy utopione w infrastrukturę bez efektu

Stanisław Biega, Centrum Zrównoważonego Transportu 27 sierpnia 2018

Biega atakuje PKP Intercity. Przewoźnik tłumaczy, jak się robi rozkład

Tabor i technika

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?

Biznes

Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?

Rynek Kolejowy/Puls Biznesu/CZT 19 sierpnia 2015

Zobacz również:

Trasa do Zakopanego: W styczniu znikną ograniczenia na przejazdach

Infrastruktura

Trasa do Zakopanego: W styczniu znikną ograniczenia na przejazdach

Roman Czubiński 10 stycznia 2019

CZT: Niewykorzystane szanse polskiej kolei, czyli miliardy utopione w infrastrukturę bez efektu

Infrastruktura

CZT: Niewykorzystane szanse polskiej kolei, czyli miliardy utopione w infrastrukturę bez efektu

Stanisław Biega, Centrum Zrównoważonego Transportu 27 sierpnia 2018

Biega atakuje PKP Intercity. Przewoźnik tłumaczy, jak się robi rozkład

Tabor i technika

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?

Biznes

Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?

Rynek Kolejowy/Puls Biznesu/CZT 19 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5