Grupa LTG rozpoczyna wymianę urządzeń rosyjskiego systemu bezpieczeństwa KLUB-U w swoim taborze na nowy system, dostarczony przez ukraiński SRPA Impulse. W pierwszej kolejności przezbrojone zostaną 163 pojazdy trakcyjne. Wartość inwestycji przekracza 10 milionów euro.
Przetarg na dostawę nowego systemu wygrała firma ukraińska firma SRPA Impulse, która została pozytywnie zweryfikowana pod kątem zgodności ze strategicznymi interesami państwa. Zaczęły się już prace projektowe. Aktywowanie nowego systemu i dezaktywowanie starego będzie odbywało się etapami. W pierwszej kolejności jego urządzenia zostaną zamontowane w 163 pojazdach trakcyjnych: 111 lokomotywach LTG Cargo, 35 lokomotywach i zespołach trakcyjnych LTG Link oraz 17 pojazdach LTG Infra. W czterech pojazdach spółki zależnej GTC trwają za to testy estońskiego systemu VEPS.
– Przyspieszamy realizację naszych planów. Chcemy usunąć rosyjskie systemy z naszych lokomotyw jak najszybciej, jak to możliwe, by zapewnić bezpieczeństwo rozwiązań, z których korzystamy, oraz gwarantowane dostawy części zamiennych z krajów przyjaznych Litwie – wyjaśnia dyrektor Grupy LTG do spraw odporności Gediminas Šečkus. Jak dodaje, przewoźnik jest w stanie zarządzać bezpieczeństwem nawet z wykorzystaniem KLUB-U, jednak jego celem jest jak najszybsze dostosowanie się do wymogów bezpieczeństwa narodowego.
Inwestycja w nowy system bezpieczeństwa będzie kosztowała Grupę LTG 10.1 mln euro. Jest to część szerszego programu FREE Rail, mającego zintegrować litewski sektor kolejowy z systemem kolei Unii Europejskiej oraz zwiększyć jego odporność. Zaplanowane zmiany, oparte na standardach unijnych i dobrych praktykach z Zachodu, nie będą jednak szły w parze z przejściem na europejski rozstaw szyn: z wyjątkiem Rail Baltica pociągi na Litwie będą nadal jeździły po torach o prześwicie 1520 mm.
System KLUB zaczął być opracowywany jeszcze w ostatnich latach istnienia Związku Radzieckiego, jednak do użytku na sieci Kolei Rosyjskich wszedł dopiero w 1994 r. (a wersja KLUB-U – w 1999 r.). Elementem systemu jest – między innymi – sygnalizacja kabinowa. Litewska część systemu nie ma połączenia z serwerami w Rosji od roku 2017. KLUB-U nie jest ponadto kompatybilny z innymi systemami stosowanymi na sieci LTG. Funkcjonalność transmisji danych GSM-R została wyłączona już wcześniej w celu odizolowania od pozostałych systemów bezpieczeństwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.