LTG Cargo, kolejowa spółka transportu towarowego Grupy LTG, prowadzi dywersyfikację działalności na Zachód. W związku z tym odbył się pierwszy testowy przejazd przez kraje bałtyckie z Litwy do Estonii. Do portu Muga – największego portu cargo w całym kraju, położonego na wybrzeżu Zatoki Fińskiej – dotarł pociąg z wykorzystaniem unijnego kolejowego standardu wymiany danych.
LTG Cargo chce wprowadzić europejskie standardy zamiast dotychczas wykorzystywanych rosyjskich. Ten system wiązał się m. in. z koniecznością wymiany danych i połączeniem z systemami Rosyjskiej Rady Transportu Kolejowego.
– Synchronizacja z sieciami europejskimi zachodzi nie tylko w energetyce. Przyspieszyły zmiany, które przybliżą litewski system kolejowy do Europy. Jazda próbna jest ważnym wydarzeniem z punktu widzenia bezpieczeństwa narodowego. Jeśli mówimy w kategoriach energetycznych, jest to równoznaczne z testem izolowanej pracy systemu – mówi litewski minister komunikacji Eugenijus Sabutis.
Testowy przejazd zakończony powodzeniem
Test został przeprowadzony przy pomocy pociągu złożonego z 15 wagonów – 10 platform dla naczep i 5 do przewozu kontenerów. Pociąg ciągnięty lokomotywą LTG Cargo wyjechał z Palemono w poniedziałek (27 stycznia) po południu i dotarł do Mugi następnego dnia.
Dyrektor Grupy LTG Egidijus Lazauskas podkreśla, że opisywane wydarzenie jest kolejnym krokiem w stronę integracji kolei naszego kraju z europejskim systemem kolejowym. – Świętujemy dziś sukces wdrożenia przez Grupę LTG programu FREE Rail. Pomyślny przyjazd pociągu do Muga udowadnia nie tylko, że potrafimy działać zgodnie z europejskimi zasadami również w przestrzeni szerokotorowej, ale także, że gromadzimy doświadczenia w zakresie sprawnego transportu międzynarodowego po Rail Baltica – przekonuje.
Dyrektor generalny LTG Cargo Eglė Šimė dodaje, że spółka odpowiednio przygotowała się do testu, zbliżając model operacyjny do europejskich standardów. – W niektórych przypadkach trzeba było nawet stworzyć precedensy – na przykład stworzyć proces rejestracji wagonów platformowych w Europejskim Rejestrze Pojazdów. Uzyskaliśmy certyfikat dozoru technicznego szerokotorowego ważny w całej Europie, certyfikowaliśmy lokomotywy LTG Cargo także w Estonii, współpracowaliśmy z zarządcami infrastruktury kolejowej na Łotwie i Estonii, abyśmy mogli nie tylko pojechać do Mugi bez zmiany lokomotyw, ale także płynnie wymieniać niezbędne dane z pominięciem rosyjskich systemów – wymienia Šimė.
Uciążliwe rosyjskie systemy
Litwini zwracają uwagę, że systemy objęte rosyjskimi przepisami muszą dostarczać liczne dane, takie jak dane techniczne wagonów czy informacje o ładunki, jeśli organizują transport międzynarodowy. W związku z tym, po zakończeniu testów bez interfejsów z rosyjskimi systemami, LTG Cargo będzie dążyło do opracowania prostszych i bardziej wydajnych procesów, które są powszechne w Europie.
Przykładowo LTG Cargo używać będzie ważnego w całej Europie certyfikatu dozoru technicznego, przyznanego firmie na zarządcę infrastruktury kolejowej innego kraju, który gwarantuje, że prowadzona przez nią obsługa techniczna i kontrola taboru jest właściwa. To sprawi, że przestanie być konieczne udostępnianie szczegółowych danych technicznych wagonów w przypadku każdego transportu.
– Porzucając wszelkie rosyjskie przepisy, standardy czy technologie i zastępując je europejskimi, wzmacniamy integrację kolei szerokotorowych z europejskim systemem kolejowym. Przeniesienie decyzji i zasad europejskich na system kolei szerokotorowej zwiększa odporność nie tylko kolei litewskich, ale i kolei całego regionu bałtyckiego na wpływy nieprzyjaznych krajów – podkreśla dyrektor Grupy LTG ds. odporności biznesowej Gediminas Šečkus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.