Przewoźnik kolejowy LTG Cargo realizując przewozy intermodalne klientów między Litwą a krajami Unii Europejskiej, w ubiegłym roku wniósł znaczący wkład w redukcję emisji dwutlenku węgla – obniżył ślad węglowy o ok. 66,5 miliona kilogramów CO2. To równoważne wypełnieniu 26 basenów olimpijskich. Klienci, którzy najbardziej się przyczynili do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, podczas oficjalnej uroczystości otrzymali zielone certyfikaty. Redukcja emisji CO2 obliczana jest według metodologii zatwierdzonej przez LTG. Ogółem takie certyfikaty zostały przyznane około 100 firmom.
- ,W ubiegłym roku, przewożąc ładunki intermodalne, zredukowaliśmy emisję dwutlenku węgla o 66,5 miliona kilogramów. To równoważne wypełnieniu 26 basenów olimpijskich. Rocznie przez granicę Litwy i Polski przewożone jest 29 milionów ton ładunków. To oczywiste, że potencjał takich przewozów w redukcji wpływu logistyki na środowisko jest ogromny. Konieczne są nowe praktyki biznesowe, aby wdrożyć tego typu zmiany. Nie możemy jedynie mówić o zrównoważonym rozwoju. Musimy znaleźć rozwiązania, aby transformacja logistyki była oparta na liczbach. Dlatego już od dwóch lat klientom korzystającym z przewozu intermodalnego wręczane są certyfikaty CO2. Te certyfikaty są potwierdzeniem, że transport odbywa się zgodne z strategią klientów oraz mogą być pomocne w uzyskaniu zwrotu podatków w niektórych krajach“ – mówi Eglė Šimė, Dyrektor Generalny LTG Cargo cytowany w komunikacie.
Jak podkreśla przewoźnik, rynek bałtycki coraz lepiej radzi sobie z rozwiązaniami intermodalnymi. Transport kombinowany odpowiada na szerszy zakres najnowszych wyzwań logistycznych - niezależnie od tego, czy chodzi o wpływ na środowisko, bezpieczeństwo na drogach, czy też podwyżki cen lub brak kierowców.
- W ostatnim czasie w sektorze nastąpiły znaczące zmiany. Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega wpływ logistyki na środowisko i zaczyna uwzględniać potrzeby użytkowników końcowych. Oczywiście wsparcie finansowe (dotacje i zachęty podatkowe), ścisłe regulacje sektora logistycznego oraz wydajne, niezawodne i przyjazne dla środowiska usługi są ważnymi czynnikami tej zmiany. Niezbędne są również inwestycje w infrastrukturę kolejową, sprawna obsługa administracyjna i edukacja w sektorze mówi Jurijs Balaboskins, członek zarządu EFFIMODAL, firmy logistycznej działającej na Łotwie. - Współpracując z LTG Cargo, możemy zaoferować naszym klientom niezawodne i zrównoważone rozwiązania logistyczne, zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i wywierać pozytywny wpływ na środowisko. Dlatego dostrzegamy trasy intermodalne na Zachód jako bardzo obiecujące dla promowania handlu i łączenia różnych regionów - dodaje.
Dzięki zastąpieniu ciężarówek logistyką ostatniej mili, mniej osób jest potrzebnych do obsługi łańcuchów logistycznych, a ci, którzy już pracują w tym segmencie, mogą dostarczać ładunki od terminalu intermodalnego do miejsca przeznaczenia i tego samego dnia wracać do domu. Ponadto w ten sposób można transportować koleją nawet pojedyncze kontenery klientów. - Dążymy do udostępnienia naszych usług dla przedsiębiorstw, które dotychczas nie miały możliwości korzystania z nich. Transport intermodalny na Zachód może się odbywać również w mniejszych ilościach – nawet pojedynczymi kontenerami“, twierdzi dyrektor generalny LTG Cargo.
Litwa dołączyła do sieci kolejowych przewozów intermodalnych latem 2021 roku wraz z
otwarciem terminalu intermodalnego w Kownie i puszczając pierwszy pociąg intermodalny koleją 1435 mm do Europy. Obecnie transport intermodalny odbywa się do Duisburga w Niemczech, a
także do Sławkowa w Polsce, a z tych terminali – do innych krajów Europy.
W ten sposób koleją między Litwą a krajami zachodnimi można z powodzeniem przewozić nie tylko surowce potrzebne dla przemysłu, ale także różnego rodzaju sprzęt, meble, części samochodowe, artykuły przemysłowe, gospodarstwa domowego i inne towary codziennego użytku. Szacuje się, że każdy kontener lub naczepa
transportowana koleją z Kowna do Duisburga pozwala zmniejszyć emisję CO2 o prawie 4000 kg - podkreśla LTG Cargo.
W chwili obecnej podobne certyfikaty są już wydawane w kilku innych krajach europejskich. W Niemczech firmy mogą już dziś odzyskać część podatków, jeśli zdecydują się na transport swoich towarów z wykorzystaniem Zielonego Ładu. Przewiduje się, że do 2030 roku około 30% ładunków przewożonych na odległość ponad 300 km będzie transportowanych w sposób przyjazny dla środowiska - przede wszystkim za pomocą pociągów intermodalnych.