Spółka RB Rail, koordynująca projekt Rail Baltiki w Państwach Bałtyckich, podpisała umowy na wykonanie dokumentacji projektowej z nadzorem autorskich dla dwóch ostatnich odcinków na terenie Łotwy. Jesienią mają ruszyć natomiast prace przy przebudowie stacji Ryga Centralna.
Najdłuższy odcinek trasy na terenie Łotwy – od Vangaži do granicy z Estonią – zaprojektuje konsorcjum firm Ineco – Ardanuy. Wartość kontraktu to 13,5 mln euro. Prace projektowe potrwają 30 miesięcy. Na 94-kilometrowym odcinku, zgodnie z założeniami, znajdzie się 13 mostów, 36 wiaduktów drogowych, trzy wiadukty kolejowe, 119 przepustów i trzy przejścia dla zwierząt.
Drugi kontrakt obejmuje 45-kilometrowy odcinek od Misy do granicy z Litwą. Zaprojektuje go Idom Consulting, Engineers, Architecture za kwotę 6,9 mln euro. Prace projektowe mają potrwać 24 miesiące. Na odcinku tym znajdą się cztery mosty, 16 wiaduktów drogowych i cztery wiadukty kolejowe, 54 przepusty i jedno przejście dla zwierząt.
– Prace projektowe obejmują już całą trasę Rail Baltiki na terenie Łotwy, a także stacje pasażerskie Ryga Centralna i
Ryga Lotnisko. Tym samym prace projektowe toczą się już dla 643 km trasy na terenie trzech państw bałtyckich – mówi Agnis Driksna, szefowa RB Rail. – Aktywna część budowy Rail Baltiki, która rozpocznie się jesienią na stacji
Ryga Centralna, będzie jednym z czynników przyczyniających się do ekonomicznego rozwoju Łotwy i pomoże w łagodzeniu skutków Covid-19. Rozpoczęcie budowy na terenie Łotwy stworzy nowe miejsca pracy i znacząco przyczyni się do rozwoju branży budowniczej – dodaje Talis Linkatis, minister transportu Łotwy.
RB Rail AS to spółka joint-venture Estonii, Łotwy i Litwy, którą powołano do koordynacji projektu Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich. Rail Baltica to normalnotorowa linia o długości 870 km, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Prace budowlane przy głównej trasie mają ruszyć w 2022 r. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r.