Na Łotwie trwają już prace przy przebudowie stacji w Rydze oraz budowie nowej stacji i dworca przy ryskim lotnisku w ramach Rail Baltiki. Teraz ogłoszono przetarg na budowę głównego odcinka trasy. Zamawiający zakłada wcześniejszy wybór wykonawcy, by mógł on uczestniczyć w ustaleniach projektowych i przygotowawczych.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, ogłosiła przetarg na budowę zasadniczej części trasy na terenie tego kraju. Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii.
– To kolejny ważny krok w rozwoju Rail Baltiki, który potwierdza gotowość Łotwy do jak najszybszej realizacji tego projektu. Od roku trwa przebudowa Dworca Centralnego w Rydze, ruszyła również budowa infrastruktury na międzynarodowym lotnisku w Rydze. Obecnie podejmujemy kluczowe działania dla sprawnej i terminowej budowy nowej głównej linii kolejowej. Planujemy jego realizację sekwencyjnie, zgodnie z gotowością poszczególnych odcinków trasy. Najbardziej zaawansowane są przygotowana związane z południową częścią do granicy litewskiej. Robimy wszystko, co możliwe, aby zapewnić, że Łotwa zostanie połączona z europejskim systemem kolejowym w 2026 r. – mówi Tālis Linkaits, łotewski minister transportu.
Roboty ruszą w 2023 r.Przetarg jest dwuetapowy. Oferenci mogą
składać wniosek o udział w postępowaniu do 28 stycznia 2022 r. Firmy muszą mieć 7-letnie doświadczenie w zakresie realizacji infrastruktury kolejowej, odpowiedni obrót roczny, doświadczenie w zakresie technologii BIM, a także wdrożone systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Drugi etap postępowania ruszy w kwietniu. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną zaproszeni do złożenia ofert wstępnych i negocjacji, a także przedłożenia ofert ostatecznych. Eiropas Dzelzceļa līnijas zakłada, że umowa ze zwycięzcą zostanie zawarta pod koniec 2022 r., a roboty ruszą w I połowie 2023 r.
Wczesny udział wykonawcy ma umożliwić jego udział w pracach projektowych i przygotowawczych. – To sprawdzona taktyka na arenie międzynarodowej. Umożliwia ona na konsolidację odpowiedzialności za realizację projektu. Praktyka pozwala wybranemu budowniczemu na terminowe zmobilizowanie niezbędnych zasobów, a także doradztwo w zakresie organizacji prac budowlanych podczas procesu projektowania, co pozwala skutecznie optymalizować koszty budowy, a także wykorzystanie zasobów finansowych i materiałów – wskazuje Kaspars Vingris, prezes Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Bez Rygi
Zakres prac nie obejmuje Rygi (
od lotniska do stacji Torņkalns i od
Dworca Centralnego do Acone), 20-kilometrowgego odcinka transgranicznego na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Zamówienie nie obejmuje także elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem – przetarg na te elementy ma zostać ogłoszony centralnie przez RB Rail AS, joint-venture nadzorujące realizację Rail Baltiki w trzech krajach bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.