Łotewska Administracja Transportu Drogowego ogłosiła rozpoczęcie badania rynku przed ogłoszeniem przetargów na obsługę poszczególnych tras w ruchu pasażerskim. Procedura ma na celu zbadanie zainteresowania operatorów z całej Unii Europejskiej świadczeniem przewozów. Oferty można składać do 14 kwietnia.
Przedmiotem badania będzie cały segment wewnątrzkrajowych kolejowych przewozów pasażerskich. Obejmie więc ono zarówno linie zelektryfikowane, jak i pozbawione sieci trakcyjnej. Część z nich jest przewidziana do obsługi taborem bateryjnym. Potencjalni chętni do świadczenia usług przewozowych będą mogli ubiegać się w przyszłym przetargu o jedną lub obie części zamówienia, a także o obsługę poszczególnych linii lub tras.
Uczestnicy przetargu muszą posiadać licencję przewoźnika kolejowego. Minimalny okres doświadczenia w prowadzeniu przewozów użyteczności publicznej wynosi 5 lat. Zamawiający będzie wymagał wyników badania satysfakcji pasażerskiej za ten okres na poziomie co najmniej 80% opinii pozytywnych.
Umowy zawarte z poszczególnymi przewoźnikami zaczną obowiązywać 1 stycznia 2025 r. Mają one obowiązywać przez 10 lat.
Obowiązek przeprowadzenia badania rynku wynika z prawa unijnego (rozporządzenie Komisji Europejskiej 1370/2007 w sprawie usług kolejowego i drogowego publicznego transportu pasażerskiego, które po zmianach w 2016 r. stało się częścią IV Pakietu Kolejowego). Procedura ta zostanie zastosowana po ra pierwszy w historii Łotwy.
Obecnie przewozy pasażerskie obsługuje Pasažieru vilciens – spółka zależna państwowych Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš, LDz). Krajowa sieć kolejowa liczy ok. 2000 km linii w większości szerokotorowych (1520 mm) – w najbliższych latach jej długość znacznie się zwiększy w związku z budową
łotewskiego odcinka normalnotorowej magistrali Rail Baltica. W roku 2020 na sieci LDz przewieziono 12,862 mln pasażerów, wykonując pracę przewozową w wysokości 5,969 mln pociągokilometrów (spadek o 2,7% w stosunku do roku 2019).