Przewoźnik kolejowy z Grupy Orlen chce wydzierżawić 31 lokomotyw elektrycznych na okres do 4 lat. Pojazdy mają być wykorzystane przede wszystkim do obsługi transportowej zakładów grupy. Zwraca uwagę duża dowolność co do konstrukcji taboru: jedyne jasno określone wymagania to te dotyczące prędkości oraz mocy.
Przedmiot przetargu to dzierżawa do 31 elektrowozów, nowych lub używanych. Lokomotywy mogą być pojazdami cztero- lub sześcioosiowymi. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie pojazdów wielosystemowych, a także wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy. Prędkość konstrukcyjna musi wynosić co najmniej 90 km/h, a moc ciągła – 5 MW.
Za dostępność odpowiada właściciel
Lokomotywy mają być dostarczane stopniowo w latach 2024-2025 w partiach po kilka sztuk. Obowiązkiem właściciela pojazdów będzie także wykonywanie ich pełnej obsługi technicznej oraz serwisu. Termin składania ofert w pierwszym etapie (otwartym, formalno-technicznym) upływa jutro (6 października). Dokładne warunki umowy zostaną wynegocjowane podczas drugiego, zamkniętego etapu handlowego. Przewidywany przebieg roczny każdego z pojazdów to ok. 150 tysięcy kilometrów.
Okres dzierżawy ma wynosić od roku do czterech lat. Lotos Kolej uzasadnia chęć pozyskania pojazdów zwiększeniem potrzeb transportowych Grupy Kapitałowej Orlen, które mają w większym niż dotąd stopniu być zaspokajane przy pomocy kolei. Będzie to kolejny krok mający na celu odnowę i powiększenie floty. Przypomnijmy: w grudniu ubiegłego roku przewoźnik ogłosił
przetarg na 10 nowych, 4-osiowych elektrowozów z modułem spalinowym, a w roku 2021 wprowadził do eksploatacji
łącznie 16 nowych lub najwyżej 3-letnich lokomotyw różnych producentów (Pesa Gama, Newag Griffin i Dragon, Siemens Vectron oraz Alstom-Bombardier Traxx).
Lotos Kolej chce być „czempionem”
Lotos Kolej to
drugi pod względem pracy przewozowej i trzeci pod względem masy największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce. Spółka jest liderem w zakresie przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych oraz innych materiałów niebezpiecznych, uruchamia też – między innymi – pociągi intermodalne. Dzięki
przejęciu Orlen Koltrans spółka ma ambicję ugruntowania pozycji na rynku i
odgrywania roli „narodowego czempiona”. Po wygaśnięciu obecnej koncesji Lotos Kolej
pociągi mają być uruchamiane pod marką Orlen.
Dzierżawa lokomotyw stała się w ostatnich latach rozwiązaniem popularnym wśród przewoźników na polskim rynku. Korzystają z niego zarówno przewoźnicy towarowi (Lotos Kolej,
DB Cargo Polska), jak i PKP IC (choć
ostatnio bez powodzenia). Niektórzy operatorzy przyznają nieoficjalnie, że decydują się na dzierżawę zamiast zakupu z powodu niepewności na rynku, wywołanej – między innymi – zablokowaniem przeznaczonych dla Polski środków z Funduszu Odbudowy w reakcji na łamanie zasad praworządności przez polski rząd.