– W Polsce istnieją niezwykle restrykcyjne przepisy dotyczące prędkości manewrowych dla towarów niebezpiecznych – uważa Lotos Kolej. Państwowa spółka już od 2017 roku proponuje wprowadzenie konkretnych zmian legislacyjnych. Teraz, co dość niezwykłe, zdecydowała się publicznie nawoływać do zmiany przepisów.
W rozesłanej przez spółkę informacji prasowej czytamy, że niezależnie od stale poprawiającego się stanu technicznego infrastruktury bocznicowej, maksymalne możliwe prędkości wynoszą 10 km/h, a w niektórych przypadkach nawet 5 km/h. – Jazdy manewrowe z prędkością odpowiednio 10 km/h oraz 5 km/h to problem przewoźników towarowych, szczególnie tych, którzy opierają swoją działalność na przewozach towarów niebezpiecznych. – Mamy nowoczesny tabor, który pozwala na jazdy pociągowe z prędkością powyżej 100 km/h na infrastrukturze kolejowej. Jesteśmy przekonani, że możemy bezpiecznie wykonywać manewry z wyższą prędkością niż ma to miejsce obecnie – powiedział Krzysztof Wiktorowicz, członek zarządu Lotos Kolej cytowany w komunikacie.
Jak pisze spółka, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. ze zm. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji stanowi, że podstawowa prędkość jazd manewrowych nie powinna być większa niż 25 km/h. Jeżeli pojazd trakcyjny jadący luzem lub ciągnący tabor kolejowy jedzie po wolnym torze, o czym powiadomiono maszynistę, dopuszcza się prędkość do 40 km/h, z wyjątkiem jazdy po rozjazdach. Inne obostrzenia są w przypadku m.in. wagonów z towarami niebezpiecznymi, w tym szczególnie oznaczonymi nalepkami ostrzegawczymi nr 8 i 15 oraz cystern oznaczonych pasami koloru pomarańczowego, zgodnie z Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID).
Spółka informuje, że już w 2017 roku zainicjowała temat wprowadzenia zmian do ww. rozporządzenia. Zapewnia, że polskie przepisy są dużo bardziej restrykcyjne od tych, które obowiązują w krajach ościennych. Przeprowadzona analiza zagadnienia na rynku słowackim, czeskim, czy niemieckim wskazuje, że wspomniane państwa nie wprowadziły ograniczeń prędkości manewrowej na infrastrukturze kolejowej z towarami niebezpiecznymi, dla których szczególne obostrzenia wprowadza polskie prawodawstwo - podkreśla Lotos Kolej.
Zdaniem spółki, wyższa prędkość manewrów mogłaby uwolnić potencjał bocznic, na których przetaczane są pojazdy kolejowe. – Zainicjowaliśmy cały proces, gdyż jesteśmy przekonani, że zwiększenie obowiązujących maksymalnych prędkości odpowiednio z 10 km/h do 25 km/h oraz z 5 km/h do 10 km/h, pozwoliłoby na realizację manewrów bez wpływu na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa systemu kolejowego. Należy podkreślić, że mówimy tu o maksymalnych prędkościach, które byłyby dostosowywane do otoczenia zewnętrznego, uwzględniając posiadane zabezpieczenia na infrastrukturze. Wiele polskich bocznic, w tym bocznica kolejowa Grupy Lotos w Gdańsku użytkowana przez Lotos Kolej posiada najwyższe standardy systemów bezpieczeństwa – dodał Adam Dyl, dyrektor ds. bezpieczeństwa Lotos Kolej.
Przewoźnik podkreśla, że nie zawsze szybciej znaczy niebezpiecznie. – Zwiększenie dopuszczalnych prędkości manewrowych mogłoby być czynnikiem determinującym inwestycje realizowane na bocznicach kolejowych przez ich użytkowników i efektywnie przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa kolejowego. Uwolnienie potencjału istniejących bocznic mogłoby pozytywnie wpłynąć na rozwój przewoźników towarowych, a co za tym idzie całego polskiego systemu kolejowego – podsumował komunikat Krzysztof Wiktorowicz, członek zarządu Lotos Kolej.
O opinię w sprawie postulowanych przez Lotos Kolej zmian zwróciliśmy się już do UTK oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.