Lotos Kolej kupił 216 wagonów-platform bułgarskiej firmy Kolowag i lokomotywę elektryczną produkcji nowosądeckiego Newagu. Umowy w tej sprawie podpisano w środę 29 stycznia 2020 r. w Gdańsku. Poprzedziły je rozstrzygnięte przetargi. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych.
Realizacja projektów infrastrukturalnych i taborowych odbywa się przy wsparciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nadrzędnym celem projektu jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarowych, poprzez częściowe przeniesienie transportu kontenerów na tory. Ma się to przyczynić do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego, takich jak emisja zanieczyszczeń, a także do zmniejszenia liczby samochodów przewożących kontenery na drogach, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
– Dynamiczny rozwój polskich portów oraz wzrost transportu z Chin i innych krajów azjatyckich do Europy przyczynia się do wzrostu kolejowych przewozów intermodalnych. Lotos Kolej widzi szansę na zwiększenie pracy przewozowej i udziału w rynku poprzez tę gałąź przewozów. Unijne dofinansowanie powoduje, że będziemy konkurencyjni względem innych podmiotów realizujących ten rodzaj przewozów – powiedział Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej. Podpisanie umów było możliwe dzięki Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
– Zwiększenie przewozów intermodalnych to działanie zapisane w strategii spółki. Dzięki dofinansowaniu w ramach projektu CUPT mamy możliwość efektywnego rozwoju przewozów intermodalnych w Lotos Kolej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Lotos Kolej podpisało umowy na pozyskanie 12 nowych elektrycznych lokomotyw produkcji firmy Newag, co świadczy o tym, że ostatni rok był okresem intensywnego rozwoju naszej spółki – zauważył Jaromir Falandysz, wiceprezes zarządu Lotos Kolej.
Na mocy umowy z bułgarską firmą Kolowag AD, od lipca 2020 roku do marca 2022 roku zostanie dostarczonych 216 sztuk przegubowych wagonów o łącznej długości ładunkowej wynoszącej 80', typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony-platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. Wartość umowy to 98 280 000,00 PLN. Unia Europejska gwarantuje ich dofinansowanie w wysokości 42 646 903,91 zł.
– Jesteśmy wdzięczni za możliwość współpracy z Lotos Kolej przy tak dużym projekcie i za to, że dzięki naszym wagonom intermodalnym możemy przyczynić się do tworzenia bardziej ekologicznego środowiska – podkreślił Emil Yonchev, dyrektor wykonawczy i prezes zarządu Kolowag.
W ramach tego samego projektu, rozstrzygnięto również postępowanie na zakup jednej jednosystemowej lokomotywy elektrycznej. Zakupiono czteroosiową lokomotywę elektryczną Griffin, wyposażoną w ETCS poziomu 2. To już trzecia lokomotywa tego typu w spółce. Wartość umowy wynosi 13 770 00,00 zł i jest również objęta dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w wysokości 6 498 004,58 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.