Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Z Białegostoku do Łomży mają dojeżdżać tylko 4 pary pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Z Białegostoku do Łomży mają dojeżdżać tylko 4 pary pociągów
Fot. Jan Pešula/wikipedia, CC0
Na trasie Łomża – Białystok przez Śniadowo i Łapy przewiduje się uruchamianie zaledwie czterech par pociągów na dobę – informuje podlaski Urząd Marszałkowski. Stawia to pod znakiem zapytania atrakcyjność przyszłej oferty dla mieszkańców. Tymczasem trwa projektowanie modernizacji i elektryfikacji trasy.

Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w marcu roku 1993. Liczące ponad 60 tysięcy mieszkańców miasto powiatowe jest od tego czasu jednym z największych w Polsce ośrodków, do których nie można dojechać pociągiem. Mimo długiej przerwy w kursowaniu mieszkańcy są żywo zainteresowani powrotem kolei pasażerskiej, czego dowód dają choćby podczas kolejnych wizyt pociągów turystycznych (ostatni z takich kursów miał miejsce na początku maja).

Na razie - etap projektowy

Wznowienie regularnych przewozów jest jednak na razie niemożliwe z powodu fatalnego stanu prowadzących do miasta torów. PKP PLK planują w ciągu kilku lat zmodernizować linię. Jak już pisaliśmy, w listopadzie ubiegłego roku zarządca infrastruktury zamówił wartą 3,3 mln zł dokumentację projektową dla linii 49 Śniadowo – Łomża. Prace planistyczne są dofinansowane z funduszy UE. Odbiór opracowania ma nastąpić w II kwartale 2023 r., a rozpoczęcie robót budowlanych – już w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

Rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego Izabela Smaczna-Jórczykowska przypomina, że samorząd regionu zgłosił wniosek w sprawie kolei do Łomży do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej do 2028 roku (Kolej Plus). Zadanie ma obejmować modernizację i elektryfikację ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok (linie: 49 i 36) wraz z odbudową infrastruktury obsługi ruchu pasażerskiego. – Ma on na celu stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok – informuje nasza rozmówczyni.

Trwa przygotowywanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu. Po ukończeniu zostanie ono poddane konsultacjom społecznym. – W przypadku zakwalifikowania się projektu do kolejnego etapu na tym ciągu będą prowadzone prace inwestycyjne, mające na celu odbudowę lub przebudowę infrastruktury – zapowiada rzecznik urzędu.

Czy 4 pary wystarczą?

Smaczna-Jórczykowska potwierdza, że reaktywacji kolejowych przewozów pasażerskich chcą zarówno mieszkańcy Łomży i okolic, jak i lokalne samorządy. Planowana wstępnie oferta sprawia jednak wrażenie nieprzystającej do dzisiejszych standardów obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego. – Zgodnie z założeniami ww. Programu [tzn. Kolej Plus] po stworzeniu przedmiotowego ciągu planowane jest uruchomienie 4 par pociągów pasażerskich w dobie – zapowiada bowiem przedstawicielka samorządu województwa.

Niezależnie od przygotowań do modernizacji linii 49 i 36 kolej pasażerska może niebawem powrócić do Łomży za sprawą „komponentu kolejowego” Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przez miasto ma przebiegać jedna z odnóg „szprychy” nr 3 w kierunku Podlasia i wschodnich Mazur. Plany CPK obejmują budowę nowej trasy Ostrołęka – Łomża i przedłużenie linii na północ do Pisza i Giżycka. Jeśli dojdzie do ich realizacji, miasto przestanie być „kolejowym końcem świata”, zyskując przelotową stację kolejową zamiast lub obok obecnej czołowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5