fot. Jan Pesula, lic. CC0Manewrująca lokomotywa na stacji w Łomży w 2012 roku
Łomża jest jednym z największych miast pozbawionych obecnie dostępu do kolei pasażerskiej. Po przeszło trzydziestu latach przerwy ruch regularnych pociągów osobowych ma zostać wznowiony dzięki planowanej modernizacji trasy do Łap. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, za ok. pięć lat do miasta dotrzeć mogą także składy dalekobieżne.
W zeszłym miesiącu Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego poinformował o dużych zmianach w planach inwestycyjnych dotyczących ciągu linii kolejowych nr 36 i 49 Łapy – Śniadowo – Łomża. Samorząd, który złożył wniosek o środki centralne w ramach rządowego programu Kolej Plus, zrezygnował z elektryfikacji trasy, skupiając się na przywróceniu jej przejezdności i odbudowie infrastruktury pasażerskiej. Nowe założenia przedsięwzięcia potwierdził także zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe.
Brak sieci trakcyjnej nie wpłynął na plany MI
Do Łomży mają dotrzeć pociągi regionalne z Białegostoku, a kursy może obsługiwać tabor spalinowy lub inny przystosowany do jazdy po liniach niezelektryfikowanych. Decyzja UMWP mogłaby natomiast potencjalnie utrudnić skierowanie do Łomży pociągów dalekobieżnych. Obecnie obsługują one bowiem przede wszystkim odcinki zelektryfikowane, a na stosunkowo nielicznych trasach niezelektryfikowanych, po których kursują składy PKP Intercity, dochodzi do problemów z realizacją przewozów związanych z niewielką liczbą taboru spalinowego.
Jak wskazało jednak Ministerstwo Infrastruktury, które jest organem zlecającym realizację dotowanych przewozów międzywojewódzkich, na szczeblu rządowym nie dokonano żadnych zmian w planach dotyczących siatki kursów TLK i IC. – Połączenia do stacji Łomża, zgodnie z tzw. planem transportowym, planowane są nie wcześniej niż w 2028 r. – stwierdza Biuro Komunikacji MI. Choć powrót połączeń dalekobieżnych na linię nr 49 Śniadowo – Łomża nie jest wciąż pewny, resort zakłada, że kursy mogłyby zostać uruchomione w okresie tuż po otwarciu odcinka po modernizacji.
Kilka lat na realizację projektów Kolej Plus
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla przy tym, że choć projekt zgłoszony przez UMWP do programu Kolej Plus znajduje się na liście podstawowej, jego realizacja nie jest jeszcze stuprocentowo pewna. – Dalsza realizacja jest uzależniona od podpisania umowy realizacyjnej pomiędzy PKP PLK a wnioskodawcą – zaznaczyły służby prasowe ministra. Zarządca sieci kolejowej zapowiedział przy tym, że taki kontrakt zostanie wkrótce zawarty.
Na razie MI nie wskazuje, w jakich kierunkach mogłyby pojechać pociągi rozpoczynające bieg na czołowej stacji Łomża. Ich uruchomienie niewątpliwie byłoby jednak istotnym wydarzeniem w skali regionu. Nawet przed zawieszeniem przewozów pasażerskich na linii nr 49 w 1993 r. oferta była bowiem skromna i ograniczona do połączeń regionalnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.