Niedawno Łomianki przyjęły opracowanie ws. przebiegu linii tramwajowej do Warszawy. Rozważane są dwa warianty: wzdłuż Warszawskiej i Kolejowej. Realizacja tramwaju jest jednak odległa – na razie chodzi o zaplanowanej rezerwy pod inwestycję.
We wrześniu br. firma JKO Consulting przedstawiła raport końcowy ws. koncepcji przebiegu trasy tramwajowej przez teren gminy Łomianki. – Stworzenie koncepcji opartej na szczegółowych analizach i obliczeniach to dopiero początek zamierzeń stworzenia rezerwy pod pojazd szynowy. Dokument ten będzie podstawą do dalszych rozmów z Warszawą w sprawie utworzenia rezerwy pod pojazd szynowy łączący naszą gminę z siecią tramwajową Warszawy – mówi Piotr Rusiecki, wiceburmistrz Łomianek.
Przedstawiono dwa główne warianty przebiegu linii. Zgodnie z pierwszym prowadziłaby ona w korytarzu ul. Warszawskiej, drugi zakłada natomiast przebieg w korytarzu ul. Kolejowej. W obu przypadkach linia tramwajowa odchodziłaby od trasy prowadzącej na Most Północy, a następnie szła wzdłuż Pułkowej. Nad Wisłostradą przechodziłaby bezkolizyjnie na wiadukcie.
Autorzy założyli, na bazie prognozy urbanistycznej, 15-procentowy wzrost liczby ludności. W przypadku budowy tramwaju wykorzystanie komunikacji miejskiej wzrosłoby z 14% do 28-29%. Dodatkowe procenty można byłoby uzyskać dzięki zmianom tras linii autobusowych i konsekwentnemu realizowaniu polityki transportowej przez Warszawę. Koszt inwestycji oszacowano na 222-226 mln zł (+ VAT), do tego dochodzi zakup taboru za 90 mln zł (+ VAT).
W tej chwili gminę Łomianki zamieszkuje ok. 24 tys. osób. Dominuje tutaj zabudowa jednorodzinna, niska. Władze Łomianek nie ukrywają, że realizacja inwestycji jest odległa. – Na razie mówimy o odległych planach. A celem opracowania było stworzenie ewentualnej rezerwy dla opracowywanego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łomianki – podkreśla wiceburmistrz Rusiecki.
Więcej na protalu Transport-publiczny.pl