Lombardia sprzeda dwa trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne ATR 220. Dzięki pojazdom 12 lat temu udało się zwiększyć przewozy na górskiej linii z Brescii do Edolo w północnych Włoszech.
Historia zakupu pojazdów z Pesy zaczyna się w 2009 roku. Wówczas złożono w Pesie bezpośrednie zamówienie na dwie jednostki trakcyjne. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Ponieważ duży przetarg na dostawę ośmiu pojazdów utknął w sądach, a Pesa zaoferowała krótkie terminy dostaw. Nowe pojazdy były konieczne dla linii, gdzie występowały problemy z dużymi potokami pasażerskimi. Dzięki pojazdom z Bydgoszczy udało się nie stracić pasażerów.
Pesa sprzedała dwa pojazdy za 8 milionów euro, co z dzisiejszego punktu widzenia wydaje się ofertą bardzo korzystną. Na górskiej linii pojazdy miały jednak pewne problemy, które od czasu do czasu powodowały ich odstawienie. W kilka lat po dostawie ATR-ów zakończyły się dostawy ośmiu pojazdów dedykowanych dla linii od innego producenta. W 2015 roku ATR-y odstawiono definitywnie. Jak informuje włoski portal ferrovie.info, Pesom w karierze nie pomógł alert Państwowej Kolejowej Agencji Bezpieczeństwa, która opisała problemy z wózkami podobnymi do tych z ATR2020,
które miały miejsce w Polsce w 2016 roku. Ważne jest jednak także to, że to Ferrovienord odpowiadał za bieżące utrzymanie pojazdów, a nie Pesa.
Formalna decyzja o wycofaniu pojazdów z ruchu zapadła w 2020 roku, jednak dopiero teraz Lombardia upoważniła swojego operatora – Ferrovienord, do sprzedaży pojazdów. Lombardia jest w przededniu dostaw nowoczesnych spalinowo-bateryjnych zespołów trakcyjnych Colleoni od Stadlera, więc wiadomo, że ATR-y nie będą już potrzebne.
Dwa stosunkowo krótko eksploatowane pojazdy można kupić za 403 tysiące euro. Pojazdy wymagają przeglądów i napraw, by wróciły na tory. Wyposażone są we włoskie systemy bezpieczeństwa, których zamiana na krajowe byłaby kosztowna. Chociaż ich cena, wynosząca w przeliczeniu około 2 miliony złotych za dwa pojazdy, jest bardzo kusząca. Sprzedający zapowiedział jednak, że to cena wyjściowa w aukcji.
We Włoszech podobnymi pojazdami jeździ jeszcze Ferrovie del Sud Est z Apulii. Spółka jest częścią Trenitalii. Na jej liniach postępuje jednak elektryfikacja, wprowadzane są tam na tory
nowe elektryczne pociągi Newagu.