Federalny Urząd Nadzoru Kolejowego w Niemczech wydał zezwolenie na włączenie do eksploatacji na terenie Niemiec lokomotyw Vectron wyposażonych w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) Baseline 3.4.0. Została już uzyskana zgoda na użytkowanie pojazdu na terenie Szwecji. Wkrótce wydane zostaną zezwolenia w innych krajach.
– Certyfikat zgodności z systemem ETCS Baseline 3.4.0 jest kolejnym kamieniem milowym dla naszej firmy. Siemens Mobility to pionier, jeżeli chodzi o wdrażanie wersji tego systemu w kolejnictwie. Poprzez proces cyfryzacji jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom inteligentne pociągi i infrastrukturę oraz zagwarantować lepszą dostępność – powiedziała Sabrina Soussan, szefowa Siemens Mobility.
System ETCS zapewnia ujednolicenie komunikacji pokładowych systemów kontroli ruchu pociągów, zastępując lokalne systemy i tworząc podstawy interoperacyjności między pociągami a infrastrukturą przytorową. ETCS stał się w ostatnim czasie globalnym standardem w przemyśle kolejowym.
System ETCS na poziomie 2 pozwala na nieustanną komunikację między lokomotywą i drogą kolejową. Dzięki temu systemowi maszynista otrzymuje komunikaty dotyczące jazdy, takie jak dozwolona prędkość, prędkość zalecana oraz dystans bezpośrednio na wyświetlaczu, a nie jak wcześniej – pośrednio poprzez sygnalizację przytorową. Wszelkie dane wymagane do prowadzenia ruchu są przesyłane do lokomotywy z radiowego blokowego centrum sterowania ruchem kolejowym (RBC), z wykorzystaniem systemu kolejowej cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Prędkość pociągu, jego położenie oraz kierunek jazdy są rejestrowane przez komputer pokładowy lokomotywy, a dane – nieustannie przesyłane do centrum sterowania.
W porównaniu do systemu ETSC Baseline 2, który jest obecnie używany w większości krajów, ETCS Baseline 3 ma wiele nowych funkcji, w tym zoptymalizowany uniwersalny model krzywej hamowania. To pozwoli na uproszczenie wprowadzenie pokładowych urządzeń ETCS w całej Europie.
Do dziś Siemens Mobility sprzedał blisko 1000 lokomotyw Vectron łącznie czterdziestu ośmiu klientom. Lokomotywy pokonały już ponad 260 milionów kilometrów w pracy pociągowej i zostały dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Finlandii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii oraz Turcji.
W Polsce z lokomotyw Vectron korzystają PKP Cargo, DB Cargo Polska, PKP Intercity (wynajęta z MRCE), Industrial Division i Lotos Kolej. Dodatkowo lokomotywa Vectron MS została zakupiona w grudniu 2019 przez Laude Smart Intermodal a PKP Intercity SA wprowadzi do obsługi pociągów drugą lokomotywę (wydzierżawioną przez CD od ELL). Łącznie w rękach polskich przewoźników i operatorów kolejowych znajduje się 50 takich lokomotyw.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.