PKP Intercity zdecydowało się na zaskakujący zakup - chodzi o syreny, których dźwięk ma odstraszać zwierzęta. Spółka chce je zamontować w swoich lokomotywach, żeby sprawdzić czy działa.
Opublikowanie na platformie PKP Intercity zapytanie ofertowe dotyczy zakupu i dostawy "systemu ostrzegawczego dzikich zwierząt SIREN7". Określono częstotliwość, moc akustyczną oraz wymagany zasięg przy prędkości 90 km/h. - Zakup syren akustycznych przeznaczony jest do taboru kolejowego, w celu odstraszania dzikich zwierząt i tym samym ograniczenia ilości uszkodzeń taboru. W niektórych pojazdach korzystamy z tego rozwiązania i bardzo dobrze się sprawdza. Planujemy zakupić 300 sztuk - informuje "Rynek Kolejowy" biuro prasowe PKP Intercity.
System Siren7 można kupić w wielu miejscach w Internecie. W opisach ofert czytamy m. in., że to "innowacyjne rozwiązanie węgierskiego inżyniera" które "może być stosowane w każdym typie pojazdu". Jak czytamy, podczas poruszania się otwór z przodu urządzenia zbiera powietrze do jego środka. Następnie, powietrze krąży wewnątrz urządzenia i wylatuje z tyłu urządzenia wytwarzając dźwięk, który "nie jest słyszalny dla ludzi, ale odstrasza zwierzęta, jednak nie wprowadza ich w popłoch".
PKP Intercity nie odpowiedziała na złożoną 10 kwietnia prośbę o dokładniejsze informacje na temat doświadczeń z systemem. Pytaliśmy, od kiedy i w ilu lokomotywach/pojazdach jest stosowane, czy są jakieś dane statystyczne dotyczące skuteczności tego rozwiązania i czy było ono wcześniej testowane w użyciu kolejowym. Pytaliśmy również czy jego stosowanie nie wymaga ponownego dopuszczenia lub walidacji zmiany w taborze kolejowym. Czekamy też na odpowiedź na pytanie, czemu wskazano w zamówieniu konkretny model urządzenia. Aktualizacja 19.04 Nie ma jednoznacznych wyników
Otrzymaliśmy dodatkowe wyjaśnienia od spółki PKP Intercity: Dotychczasowa eksploatacja urządzenia Siren 7 na ograniczonej liczbie taboru nie wykazała jednoznacznych wyników. Niemniej w świetle odnotowanych w ostatnim czasie licznych zdarzeń ze zwierzyną podjęliśmy decyzje o przeprowadzeniu kolejnych testów na większej liczbie taboru. Przedmiotowe rozwiązanie testujemy od ponad dwóch lat na flocie ED250 i części lokomotyw EU160 a obecny zakup jest jego kontynuacją - poinformowała Justyna Moskalewicz – Aderek z biura prasowego przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.