Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia przybliżyło szerzej plany PKP Intercity dotyczące lokomotyw. Z odpowiedzi wynika, że stopniowo spółka będzie wycofywać z eksploatacji lokomotywy EP09. Przewoźnik kupi 40 lokomotyw, w tym 10 dla prędkości 190 km/h.
Tomasz Kostuś, obecny poseł Platformy Obywatelskiej, a także były wicemarszałek w latach 2010-2014, wystosował do ministra infrastruktury i budownictwa interpelację w sprawie przyszłości taborowej PKP Intercity.
Dobre zmiany dla PKP IC– PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Za rządów Platformy Obywatelskiej tj. w latach 2007 – 2015 spółka zrealizowała rozległy program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów ezt. Do zakupionych w 2008 r. 10 lokomotyw Husarz dołączyły nowe, spalinowe lokomotywy Gama oraz zmodernizowane lokomotywy SM42. Zasoby przewoźnika zostały powiększone również o 263 nowe lub zmodernizowane wagony – wylicza poseł.
Jak zaznacza, wszystkie inwestycje przyniosły znaczący wzrost liczby pasażerów korzystających z usług przewoźnika. W sumie z usług PKP Intercity 2015 roku skorzystało 31,2 mln klientów, czyli o 5,6 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. W związku z jubileuszem działalności spółki oraz różnymi informacjami docierającymi do opinii publicznej poseł Kostuś zwrócił się do ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi odnośnie planów taborowych polskiego przewoźnika.
Odpowiedzi w imieniu ministra udzielił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jedno z pytań dotyczyło planów w zakresie wycofywania z użytku lokomotyw EP09. Podsekretarz przedstawił cały harmonogram dotyczący ich eksploatacji.
Ostatnie EP09 za 12 latLokomotywy elektryczne serii EP09, które obecnie są w posiadaniu PKP IC zostały wyprodukowane w latach 1987-1997. Naprawy rewizyjne lokomotyw z serii EP 09 wykonywane są co 370 000 kilometrów. – Spółka planuje ich eksploatację do terminu drugiej naprawy głównej. Po tym etapie nastąpi likwidacja lub odsprzedaż do innego przewoźnika – informuje Bittel. – Wyłączenia z ruchu z powodu osiągnięcia zakładanych resursów lokomotyw serii EP09 nastąpią w 2021 roku – 2 pojazdy, w 2025 roku – 34 pojazdy, w 2028 roku – pozostałe pojazdy – dodaje.
W miejsce wycofanych lokomotyw przewoźnik zamierza jednak zakupić nowe pojazdy. – Obowiązująca w Spółce Strategia Taborowa do 2020 roku zakłada zakup 40 lokomotyw – zaznacza podsekretarz.
Kiedy nowe elektrowozy?
W planach przewoźnika jest zakup 40 lokomotyw, o czym
jako pierwszy informował "Rynek Kolejowy". Jak dowiadujemy się z odpowiedzi wiceministra, przewoźnik kupi 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h (
pisaliśmy o tym tutaj) i 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h, a także 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych (lokomotywę tego typu przewoźnik
zaprojektuje wspólnie z Pesą). – Ze względu na różne typy pojazdów, zostaną rozpisane trzy przetargi. Na przełomie 2016/2017 roku na lokomotywy jednosystemowe z prędkością do 160 km/h oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, a w 2017 roku na lokomotywy wielosystemowe z prędkością do 190 km/h – informuje Bittel.
W interpelacji padło również pytanie o plany modernizacyjne posiadanych obecnie lokomotyw elektrycznych. Poseł Kostuś postanowił zapytać o liczbę planowanych modernizacji pojazdów typu EU/EP07, które przystosowane zostaną do przejazdów z prędkością 160 km/h. Jak się okazało, według strategii taborowej do 2020 roku program uwzględnia taką modernizację dla 20 lokomotyw elektrycznych. – Realizację projektu PKP IC rozpoczęło od zainicjowania dialogu technicznego. Sam proces modernizacji przewidywany jest na lata 2017-2018 – dodaje Bittel.
Lokomotyw spalinowych nie brakujePoseł Kostuś zapytał również, czy występuje deficyt lokomotyw spalinowych w spółce oraz jak przedstawia się polityka zakupowa PKP Intercity w tej materii. – Aktualnie nie występuje deficyt lokomotyw manewrowych, jednakże spółka odnawia starzejący się park taborowy poprzez zakup nowych pojazdów i nie przewiduje zakupu używanych lokomotyw spalinowych – tłumaczy Bittel. Informuje jednak, że PKP Intercity planuje zakup 10 szt. nowych, lekkich lokomotyw manewrowych. – Opcjonalnie rozważany jest zakup lokomotyw w wersji „dual power”, czyli wyposażonych w agregat prądotwórczy i zasilanie z sieci 3kV DC (elektryczno-spalinowych). Lokomotywy tego typu posiadają wystarczające parametry trakcyjne i przyniosą znaczne oszczędności eksploatacyjne – dodaje.