W sieci można zobaczyć film z pierwszych przejazdów lokomotywy wodorowej Pesy. Pojazd wkrótce czeka pierwsze uruchomienie ogniw wodorowych i przejazd na tor testowy Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Na targach Innotrans Pesa wraz z PKN Orlen zaprezentowały zestaw lokomotywy hybrydowej wraz z modułem tankowania tego paliwa.
Pesa i Orlen będą wspólnie startować w przetargach, oferując zestawy wodorowe. Wcześniej pojazd – z lekkim opóźnieniem –
przeszedł pierwsze próby ruchowe na terenie zakładu. Teraz możemy zobaczyć film z tych przejazdów.
Pesa podkreśla, że wydłużenie czasu realizacji projektu wiązało się nie tylko z wydłużeniem łańcuchów dostaw, ale też z innowacyjnością – wodór na kolei wciąż jest zjawiskiem zupełnie nowym. Na bydgoskim Rynkowie gotowy jest już plac przy hali uruchomień, gdzie lokomotywa tankowana będzie z
mobilnych stacji Orlenu. Producent czeka jedynie na powrót pojazdu z
targów w Berlinie.
Jak tłumaczy dyrektor komunikacji projektów strategicznych w Pesie, Maciej Grześkowiak, najbardziej czasochłonne i pracochłonne były prace związane ze sprawdzaniem i końcową konfiguracją instalacji wodorowej w lokomotywie. – Współpracowali z nami przy tym zagraniczni, certyfikowani partnerzy, jak firmy Ballard i Worthington – wylicza. W hali budowy lokomotyw powstało już specjalne stanowisko do montażu pojazdów wodorowych, wyposażone we wszelkie potrzebne czujniki. – Spełnia ono najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa dla produkcji z udziałem wodoru; to pierwsze takie stanowisko w Polsce – podkreśla Grześkowiak.
Po pierwszych jazdach "na wodorze" po bydgoskich torach Pesy, pojazd w ciągu najbliższego miesiąca pojedzie do Żmigrodu na właściwe badania na torze Instytutu Kolejnictwa.