Przez kilka dni w lutym pociąg TLK Staszic na odcinku od Szczecina do Piły zastępowany był autobusami. Miłośnicy kolei alarmowali nas, że po linii kolejowej kursowała w planie pociągu sama lokomotywa. Bez wagonów.
– Sprawa dotyczy TLK Staszic na odcinku od Piły Głównej do Szczecina Głównego. Pociąg ten 16 i 17 lutego na odcinku Piła-Wałcz-Szczecin i w relacji przeciwnej był odwoływany i zastępowane autobusami – napisał do nas czytelnik. Na tym odcinku „Staszic”, który łączy Lublin ze stolicą Zachodniego Pomorza, prowadzony jest trakcją spalinową.
– W planie tych pociągów, na tej trasie, kursowała jednak lokomotywa spalinowa PKP Intercity, tyle, że bez wagonów. Miłośnicy kolei kilkukrotnie fotografowali lokomotywę SM4210, która normalnie obsługuje ten pociąg – czytamy w mailu. Czy PKP Intercity, pomimo tego, że lokomotywa nadawała się do jazdy, zrezygnowało z uruchamiania pociągu w tym dniu?
Nic bardziej mylnego. Spółka, wiedząc o niesprawności systemów odpowiadających za ogrzewanie, wolała nie narażać pasażerów na marznięcie w składzie. Sytuacja tylko z pozoru wyglądała więc kuriozalnie.
– W obu przypadkach mieliśmy do czynienia z przejazdami technicznymi lokomotyw SU4210. 16 lutego uszkodzona lokomotywa, ze względu na brak możliwości ogrzania wagonów, przejechała ze Szczecina do Piły, a następnie została dopięta do pociągu jadącego do Gdyni, by tam zostać naprawiona. Lokomotywy SU4210, obsługujące połączenia na trasach do Szczecina, Piły, Gorzowa, Kostrzyna, Zbąszynka stacjonują i są serwisowane w Zakładzie Północnym w Gdyni – poinformował zespół prasowy PKP Intercity.
17 lutego w pełni sprawna lokomotywa SU 4210 jechała luzem na trasie Piła – Szczecin (po tym, jak została dostarczona z Gdyni), w celu zabrania wagonów pociągu TLK Staszic ze Szczecina, które pozostały tam w dniu 16 lutego. Jako pociąg 82100 TLK Staszic ruszyła w trasę w 18 lutego. – Sytuacje opisane powyżej związane były więc z niezbędnymi czynnościami eksploatacyjno-utrzymaniowymi – dodaje biuro prasowe przewoźnika.
Z awariami spalinowych lokomotyw PKP Intercity ma jednak do czynienia coraz częściej. Odmawiają posłuszeństwa wypożyczone z Kolei Czeskich
spalinowozy serii 754, ograniczona jest też liczna lokomotyw SU160,
z uwagi na wypadki. W następnych latach lekiem na obsługę niezelektryfikowanych linii
mają być zespoły trakcyjne zdolne operować także poza zasięgiem sieci trakcyjnej.