Na tor testowy VUZ Velim w Czechach przybyła najnowsza lokomotywa Newagu - wielosystemowy Griffin, który producent wykonał dla PKP Intercity.
W ostatnim dniu stycznia lokomotywa E4MSUa 002 została przetransportowana do Czech na tor testowy VUZ Velim. - Od tego tygodnia będą odbywały się testy wewnętrzne przygotowujące lokomotywę do badań homologacyjnych na rynek czeski i słowacki. Po zakończeniu tych testów rozpoczniemy procedurę procesu homologacyjnego z udziałem z jednostek badawczych/certyfikujących - podaje "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk.
W październiku 2021 roku PKP Intercity podpisało z Newagiem
umowę na produkcję 10 wielosystemowych lokomotyw z opcją na zakup pięciu kolejnych. Choć prezes producenta zarzekał się wówczas, że powstaną w terminie, to jednak kontrakt jest opóźniony, a przewoźnik wciąż nie ma do dyspozycji nawet jednej sztuki. Mimo to, ostatnio
zakupiono 63 kolejne elektrowozy.
Jak informuje Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity, zgodnie z pierwszą umową, dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski powinno być dostarczone wraz z dopuszczeniem do odbioru fabrycznego pierwszego pojazdu, natomiast dopuszczenia na pozostałe kraje powinny być dostarczone najpóźniej w ciągu 60 miesięcy od podpisania umowy, czyli do 22 października 2026 roku. - Na testach w Czechach jest lokomotywa elektryczna wielosystemowa typu E4MSUa. Pojazd jest własnością producenta - wyjaśnia rzeczniczka.
Maksymalna prędkość, z jaką będzie ciągnąć składy nowa lokomotywa Newagu to 200 km/h. Ostatnio podczas testów
rozpędziła się nawet do prędkości 240 km/h.