NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo

| Michał Szymajda 22.09.2022 5,8k

Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Fot. M. Szymajda
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Jedną z ciekawszych premier tegorocznych targów Innotrans w Berlinie, była premiera potężnej lokomotywy Stadlera. Euro 9000 to niezwykle interesująca, uniwersalna maszyna.
Stadler wszedł na rynek lokomotyw w 2016 roku, dzięki akwizycji hiszpańskiej filii Vossloha zlokalizowanej w hiszpańskiej Walencji. Produkował głównie na iberyjski i brytyjski rynek. Teraz rozpycha się bardziej na rynkach europejskich, proponując niezwykle uniwersalny produkt.

Lokomotywa Euro9000 to szansa Stadlera na mocniejsze wejście na rynek, gdzie dominuje Siemens i Alstom (po przejęciu Bombardiera z Traxxami). Choć należy raczej napisać, że Stadler szuka w tej niszy rynku.

Euro9000 jest jedną z najdłuższych istniejących jednoczłonowych lokomotyw. Naprawdę czuć respekt przed tym mierzącym 23 metry długości olbrzymem, ważącym 120 ton. Lokomotywa ma 6 osi, jest przygotowana do obsługi napięcia 25kV AC, 15kV AV, 3kV DC i 1,5 kV DC. W praktyce jest więc przygotowana do pracy w większości europejskich państw, jeśli tylko posiadają one tor 1435 mm. Oczywiście, nie wszędzie jest jeszcze homologowana…

To nie wszystko. W Euro9000 są bowiem dwa silniki spalinowe Cat C32 (każdy o mocy 950 kW), które bez problemu pozwolą na ciągnięcie ciężkich składów towarowych tam gdzie sieci trakcyjnej nie ma. Maksymalna siła pociągowa Euro9000 to 500 kN (dla porównania, również 6 osiowa ET22 ma tej siły 411 kN).

Pierwszym klientem na konia roboczego ze stajni Stadlera jest pool taborowy ELP. Szwajcarska firma leasingowa kupiła 30 takich pojazdów. Będą pracować w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Belgii i Holandii. Głównym zadaniem będzie praca na przełęczach alpejskich, gdzie potrzeba silnej lokomotywy, której potężna masa rozłoży się na 6 osi pojazdu przy prędkości maksymalnej 120 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5