Lokomotywa ET41-186, która miała trafić w przeszłości na złom, już wkrótce rozpocznie swoje drugie życie. Trwa właśnie jej modernizacja.
Jak poinformowało PKP Cargo, ET41-186 niebawem zostanie gruntownie odświeżona. Przewoźnik na dowód swych słów zaprezentował zdjęcia z pierwszego etapu prac naprawczych i modernizacyjnych. Pojazd ten wyprodukowano, według źródeł, w 1982 roku. W trakcie swojego życia, pojazd został już raz skreślony w 1995 roku ze stanu PKP, a następnie w tym samym roku przywrócony.
Z kolei w 2012 roku lokomotywa otrzymała status "oczekujący na skreślenie". Szczęśliwie tak się nie stało – i mimo obaw o zezłomowanie lokomotywy – tzw. „Jamnik”, po wielu latach stacjonowania na bocznicy, przechodzi właśnie naprawę piątego poziomu utrzymania wraz z modernizacją. Prace wykonuje spółka wchodząca w skład Grupy PKP Cargo – PKP Cargotabor ZNT Ostrów Wielkopolski.
Już od dłuższego czasu PKP Cargo prowadzi prace sprowadzające się do przywracania sprawności lokomotyw ET41. Do końca 2016 roku przewoźnik zmodernizował kilka pojazdów, w których wymieniono wszystkie elementy w części elektrycznej, łącznie z wymianą instalacji elektrycznej, przebudowano układy pneumatyczne, zmodernizowano wózki i silniki trakcyjne. Gruntownie przebudowana została w nich także kabina maszynisty. Jest w niej nowy pulpit, który zapewnia dostępność w zasięgu ręki maszynisty większości elementów niezbędnych do uruchomienia i prowadzenia lokomotywy. Są nowe, bardziej czytelne wskaźniki i mierniki kontroli parametrów elektrycznych. Ponadto kabina jest zabudowana specjalnymi materiałami wygłuszającymi. Hałas w kabinie zmniejszył się z poziomu 78 dB w starych lokomotywach do około 68-70 dB w tych zmodernizowanych. Pisaliśmy
o tym tutaj.
Koncepcja lokomotywy ET41 zakładała połączenie dwóch pojazdów serii EU07, które produkował Pafawag. Pojazdy te charakteryzuje możliwość ciągnięcia ciężkich pociągów pasażerskich o masie do 700 ton z prędkością maksymalną 125 km/h lub pociągów towarowych o masie do 4 tys. ton z prędkością 70 km/h. Jej masa własna to 167 ton. Pociągi o tak dużej masie były odpowiedzią na znaczne zwiększenie ruchu towarowego w latach 70. na sieci PKP. W sumie w latach 1977-1983 w Zakładach Metalowych im Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano ogółem 200 sztuk lokomotyw ET41. Obecnie lokomotywy te zatrudniane są przede wszystkim na najważniejszych trasach dowozu węgla ze Śląska do portów m.in. po Magistrali Węglowej.