Samorządowa kolej łącząca dwa największe miasta centralnej Polski w najbliższym czasie nie powstanie. Województwo łódzkie rezygnuje bowiem z realizacji przygotowywanego bez udziału Mazowsza projektu taborowego, który miał obejmować zakup jednostek elektrycznych przeznaczonych do obsługi trasy Łódź – Warszawa. Urząd marszałkowski nie mógł liczyć bowiem na tak wysokie dofinansowanie, jak zakładał, kalkulując przedsięwzięcie.
Województwo łódzkie – przynajmniej jakiś czas – rezygnuje z realizacji projektu pod nazwą Łódzko-Warszawska Kolej Aglomeracyjna. Koncepcja przedsięwzięcia powstała w roku 2016. Samorząd planował wówczas przy wsparciu z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakupić tabor do obsługi najważniejszego w skali centralnej Polski połączenia kolejowego, które obecnie realizowane jest głównie przez dotowane z puli ministerialnej pociągi PKP Intercity. W pracach nie uczestniczyły władze województwa mazowieckiego.
Samorząd liczył na dofinansowanie 85 proc. wartości projektu
Należało więc przypuszczać, że nowo zakupione jednostki elektryczne miały zasilić flotę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która już obecnie uruchamia weekendowe pociągi relacji Łódź – Warszawa (zaś województwo łódzkie finansuje realizowane w dni robocze kursy interRegio Przewozów Regionalnych). Wstępne założenia kopiowały też częściowo zapisy stosowane w przypadku przetargów na zakup taboru dla ŁKA: producent miał zagwarantować późniejszy serwis pojazdów. Właścicielem taboru miał pozostać natomiast Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, co należy traktować jako swoiste novum (eksploatowane i zamówione przez ŁKA jednostki są własnością wojewódzkiej spółki).
Województwo planowało, że łączna wartość zamówienia będzie oscylować wokół 246 mln zł. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego od początku jasno informował, że liczy na przyznanie dotacji w wysokości 85 proc. wskazanej wyżej kwoty. Z kasy regionu pochodziłoby więc ok. 37 mln zł (plus wydatki, których nie można by wliczyć do puli kosztów kwalifikowanych projektu). Na tak wysokie dofinansowanie ostatecznie nie można było jednak liczyć.
Konkurs z niższą niż oczekiwana wysokością dofinansowania
– Nasze plany finansowe uwzględniały pozyskanie 85% dofinansowania z POIiŚ. Wbrew pierwotnym oczekiwaniom ogłoszony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkurs, do którego się przygotowywaliśmy, umożliwia pozyskanie 50-procentowego dofinansowania – mówi Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Zostaliśmy więc zmuszeni odłożyć w czasie realizację tego projektu – podsumowuje.
Przedstawiciel UMWŁ nie precyzuje, kiedy możliwa byłaby ewentualna późniejsza realizacja przedsięwzięcia, ale wydaje się niemożliwe, by udało się je przeprowadzić jeszcze w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE. Nie jest też jasne, jak dużą partię taboru chciałoby zakupić województwo. – Przygotowywaliśmy projekt, w ramach którego chcieliśmy zakupić określoną ilość taboru, która zapewniałaby utworzenie Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej – usłyszeliśmy jedynie od naszego rozmówcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.